Hlavní obsah

Čtvrtina učitelů základních škol se cítí ohrožena syndromem vyhoření, tvrdí průzkum

Praha

Syndromem vyhoření se v posledním roce cítila ohrožena asi čtvrtina učitelů základních škol. Zhruba třetina pedagogů byla někdy ze své práce vyčerpaná, přesto je ale většina (93 procent) se svým zaměstnáním spokojená. Vyplývá to z dotazníkového průzkumu Mapa školy, který v minulém školním roce udělala společnost Scio. Průzkumu se zúčastnilo 2600 učitelů z 90 základních škol v Česku.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Vyčerpání z práce přiznalo 31 procent oslovených učitelů. Dalších 61 procent uvedlo, že z práce občas pociťují únavu. Podle koordinátora projektů pro školy ve společnosti Scio Michala Dorčáka vyčerpání pravděpodobně souvisí i se syndromem vyhoření. Tím se v posledním roce cítilo ohroženo 24 procent učitelů.

„Zároveň se jednalo o nejčastější negativní jev, s nímž se učitelé setkávali,“ poznamenal Dorčák.

Naopak 90 procent vyučujících ohodnotilo pozitivně vedení školy, chování žáků a vztahy v učitelském sboru

Mezi další negativní jevy, které učitelé zmiňovali, patřila agresivita rodičů namířená vůči vyučujícímu, což uvedlo 12 procent respondentů, a vulgární chování žáka. Podle asi 19 procent učitelů se děti nedostatečně připravují na výuku a 20 procent učitelů není spokojeno se zázemím ve škole.

Většina je ale celkově spokojená

Naopak asi 90 procent vyučujících ohodnotilo pozitivně vedení školy, chování žáků a vztahy v učitelském sboru. Spokojeni byli pedagogové také s množstvím příležitostí pro svůj osobně-profesní rozvoj.

S prací ve škole je podle průzkumu spokojeno nebo spíše spokojeno 93 procent učitelů, přičemž v předcovidovém roce 2019 to bylo o čtyři procenta respondentů více.

Se slovní šikanou se setkává 40 procent žáků druhého stupně ZŠ, zjistil průzkum

Věda a školy

Vzrostla spokojenost pedagogů s finančním ohodnocením jejich práce. Asi třetina (35 procent) učitelů uvedla, že je s finančním ohodnocením nyní rozhodně spokojena, což je o 17 procent více než před třemi roky. Dalších 54 procent respondentů, tedy stejně jako v roce 2019, je nyní s platem spíše spokojeno. Podle Dorčáka růst spokojenosti s finančním ohodnocením pravděpodobně souvisí s navyšováním platů v uplynulých letech.

Podle dat Českého statistického úřadu pobírali učitelé v regionálním školství po započtení všech příplatků a odměn v roce 2021 průměrnou hrubou měsíční mzdu téměř 47 tisíc Kč. Meziročně to bylo o osm procent více. Pedagogové působící na základních a středních školách si loni v průměru vydělali zhruba 50 tisíc Kč měsíčně, průměrný plat učitelů v mateřských školách byl o pětinu nižší. V regionálním školství v Česku působilo podle údajů ministerstva školství loni 149 tisíc učitelů.

Školské odbory mají opět strach, že nebude dost peněz na slibovaný růst platů učitelů

Věda a školy

Průzkum Mapa školy organizuje společnost Scio. Průzkum se dělá prostřednictvím dotazníků a je anonymní.

Výběr článků

Načítám