Hlavní obsah

Čtenářským dovednostem kralují děti z asijských zemí, Češi jsou průměrní

Novinky, kil

Ve srovnání se zeměmi OECD a dalšími státy zapojenými do výzkumů PISA (Program pro mezinárodní hodnocení žáků) se české děti pohybují z hlediska čtenářské gramotnosti na spodní hranici průměru. Nejlépe si vedou žáci asijských zemí.

Foto: Profimedia.cz

Děti čtou méně než dřív.

Článek

České děti mají srovnatelné výsledky například s Maďarskem a Rakouskem. Z Evropských států si vede nejlépe Finsko, dlouhodobě neuspokojivá je situace na Slovensku. Ke zlepšování situace v Česku přispívají z řady projektů i tak zvané osobní knihy, ve kterých jsou děti hlavními hrdiny.

Přes zlepšení není důvod k jásotu

„Češi se při posledních měřeních PISA zlepšili o 15 bodů a po období neustálého zhoršování se dostali ve čtenářské gramotnosti zpět na úroveň z roku 2000. Přesto je situace stále znepokojivá,“ říká Marek Halfar z nakladatelství Modrý slon, které od roku 1998 poskytuje knihy s osobním příběhem. Toto dětské nakladatelství je zároveň autorem projektu Já čtu, jehož hlavním cílem je motivovat děti ke čtení, probudit v nich zájem, a také naučit je porozumět textu a zvýšit u nich čtenářskou gramotnost.

Internet láká děti více než četba knih

Poslední alarmující zjištění v otázce četby u českých dětí konstatoval i celostátní průzkum Národní knihovny. Mezi hlavní závěry patřil fakt, že děti čtou méně než dřív. S knihou ráda tráví čas necelá polovina z nich, naopak vůbec nečte zhruba každý desátý žák.

Žebříček oblíbenosti vede Harry Potter

Nejpopulárnější knihou zůstává série Harryho Pottera, ale výběr knih se dále redukuje. Školáky od četby odloudil hlavně internet, počítačové hry a televize. Když vysvětlovali, proč nečtou, nejčastěji uváděli, že je to nebaví. K tomu se přihlásila téměř polovina z nich (47 procent). Část dětí také považuje četbu za příliš namáhavou.

Rozhodující je věk do deseti let

Významnou roli v úrovni čtenářské gramotnosti hrají podle nedávných průzkumů zejména čtenářské začátky (tedy přibližně četba dětí do deseti let). V tomto věku je žádoucí dětem zpřístupnit co nejvíce zdrojů současného jazyka. Pokud děti již do školy nastupují s omezenou slovní zásobou, propast mezi nimi a spolužáky se rok od roku dále prohlubuje.

Související témata:

Výběr článků

Načítám