Článek
Na zkušební dráze maglev podle Číňanů mimo jiné provedl test dynamického provozu za různých pracovních podmínek. Experti tak ověřili výkon vysokorychlostního systému a získali množství užitečných dat pro další testy.
Očekává se, že tento prototyp maglevu bude zcela hotový do konce letošního roku.
Deset centimetrů nad kolejnicí |
---|
Maglev je zkratka pro magnetickou levitaci. |
Vlaková souprava se pohybuje na polštáři magnetického pole vytvářeného soustavou supravodivých magnetů zabudovaných v trati i ve vlaku. |
Místo kol má speciální systém magnetů, takže souprava „pluje” deset centimetrů nad kolejnicí. Vznášení vlaku nad kolejemi je zajištěno odpudivou nebo přitažlivou silou elektromagnetů. |
Rekordní rychlost (japonského) maglevu je závratných 603 kilometrů za hodinu. Dosáhl jí 21. dubna 2015 Maglev L01 se 49 pasažéry v testovacím korytě. |
Jako stále poměrně nový vysokorychlostní dopravní systém nabízí maglev rychlost, bezpečnost, spolehlivost, velkou kapacitu cestujících, výkon v čase, ochranu životního prostředí a nízké náklady na údržbu, píše Reuters. Může být použit pro dálkovou i osobní přepravu na krátké a střední vzdálenosti.
Mohl by sloužit i jako „kompromis” mezi tradičními vysokorychlostními železnicemi a leteckou dopravou. Pokud by totiž pravidelně svištěl rychlostí okolo 600 km/h, tak by se tento pozemský „létající vlak” přiblížil dopravním letadlům, jejichž obvyklá cestovní rychlost je 800-900 km/h.
Vývoj tohoto konkrétního dopravního systému na vylepšení nejen šanghajské sítě maglevu je klíčovým projektem čínského programu „Advanced Rail Transit“, který zahájilo tamní ministerstvo vědy a technologie v roce 2016. Na celém projektu i na testování konkrétního prototypu vlaku se podílejí desítky firem, univerzit a výzkumných ústavů. Technologickou část zastřešuje společnost CRRC Qingdao Sifang se sídlem ve městě Čching-tao v provincii Šan-tung.
„Během zkoušky v několika podmínkách vozidlo vykazovalo stabilní vedení a dobrý provozní stav. Všechny klíčové technické ukazatele splňovaly konstrukční požadavky a očekávání,“ konstatoval podle čínské televize CGTN odborník Ting San-san ze společnosti CRRC Qingdao Sifang.
Vlaky i bez strojvůdce
Čína se letos pochlubila i jiným, v běžném provozu už operujícím rychlovlakem. Nejde o maglev, je však schopen jet až 350 kilometrů v hodině. Navíc ho neobsluhuje žádný strojvůdce, je tak údajně první svého druhu s takovou rychlostí.
Spojuje Peking s městy Jen-čching a Čang-ťia-kchou, ve kterých se mají konat akce spojené se zimní olympiádou v roce 2022.