Číňané nalezli ve vzorcích, které odebrali na Měsíci v roce 2020, stopy vody

Peking

Čínští vědci nalezli ve vzorcích odebraných na Měsíci stopy vody. V úterý na to upozornila agentura AFP s odkazem na zveřejněné výsledky výzkumu, který se týkal hornin odebraných sondou Čchang-e 5. Ta se vrátila na Zemi na konci roku 2020 po přistání na přivrácené straně Měsíce.

Foto: imago stock&people / IMAGO, ČTK

Ukázka ze vzorku, který na Měsíci odebrala sonda Čchang-e 5.

Skupina výzkumníků z čínských univerzit v nové studii, kterou minulý týden zveřejnil časopis Nature Astronomy, píše, že analýzy ukázaly ve vzorcích horniny „přítomnost stop po vodě“. Výsledky také ukazují, že „molekuly vody mohou přetrvávat i na přivrácené straně Měsíce“. V této situaci se voda může vyskytovat vázaná v krystalické struktuře.

Nejnovější studie vzorků odebraných během příslušné mise zjistila, že neidentifikovaný minerál nazývaný v překladu „neznámý lunární minerál (ULM-1)“ je bohatý na molekuly vody a amoniaku.

Zjistilo se, že molekuly vody tvoří přes 40 procent hmotnosti minerálního vzorku, doplnil k objevu list The Independent. Vědci z Čínské akademie věd odhalili, že „molekuly vody mohou přetrvávat v osluněných oblastech Měsíce ve formě hydratovaných solí“.

Na Měsíci je jeskyně, která by mohla posloužit jako útočiště

NASA ukončila vývoj vozítka, které mělo hledat vodu na Měsíci

Samotná přítomnost vody na Měsíci není úplnou novinkou. Jak připomíná vědecký server Phys.org, tak americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) potvrdil výskyt vody na Měsíci v roce 2020 za pomoci infračerveného detektoru. Stopy vody byly nalezeny i v některých starších vzorcích ze 60. a 70. let.

Podle čínských odborníků však jejich vzorky pocházejí z oblasti, která nebyla z tohoto hlediska ještě probádaná.

Vzorky i z letoška

Průzkum se týká vzorků, které na Zemi přivezla čínská sonda Čchang-e 5 na konci roku 2020. Toto vesmírné plavidlo přistálo na Měsíci v oblasti Oceanus Procellarum (Oceán bouří), odkud byly také odebrány vzorky.

Modul čínské měsíční sondy dokončil sběr hornin

Na odvrácené straně Měsíce letos přistála další čínská lunární sonda Čchang-e 6, která tam rovněž odebrala vzorky horniny.

S nákladem se vrátila na zemský povrch na konci června.

Čínské prvenství? Sonda dopravila na Zemi vzorky z odvrácené strany Měsíce