Hlavní obsah

Čím dál víc dětí chodí do "lidušek", nejčastěji na hudební obory

Ačkoliv počet dětí ve školním věku stále klesá, do Základních uměleckých škol (ZUŠ) jich chodí čím dál víc. V tomto školním roce se učí hrát na nástroje, zpívat, tančit nebo malovat přes 230 000 dětí, což je o 14 000 víc než před čtyřmi lety. Vyplývá to ze statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání. Největší zájem je přitom o hudební obory.

Článek

"Zájem o vzdělávání na základních uměleckých školách stále roste," konstatuje zpráva ústavu. V tomto školním roce navštěvuje bývalé "lidušky" zhruba každý třetí až čtvrtý žák základní školy. Asi 65 procent z nich přitom chodí na hudební obory, tedy třeba hodiny hry na nástroj nebo lekce zpěvu. Mezi žáky ZUŠ výrazně převažují dívky.

Například podle ředitele Základní umělecké školy Jana Hanuše z Prahy 6 Miloslava Tenglera mají děti z metropole největší zájem o hru na flétnu, klavír nebo kytaru. Populární jsou také elektrické klávesové nástroje, saxofon a klarinet. Naproti tomu akordeony, harmoniky nebo žesťové nástroje jsou považovány za méně atraktivní.

Reforma umožní změny

V základním uměleckém vzdělávání se navíc chystají změny. Už za dva roky by si měli učitelé sami určovat, kolik času z výuky věnují například hudební nauce, skupinovému hraní nebo individuálním lekcím. Změny jsou součástí školské reformy.

"Reforma v základním uměleckém vzdělávání umožní změny, které mohou z pouhého vyučování na housle udělat skutečně komplexní umělecké studium. Nejde o to, aby žák pouze dobře hrál, maloval nebo tancoval. Smyslem je, aby si prostřednictvím hraní na housle žák budoval takové životní postoje, které v životě bezprostředně uplatní, a to nejen v umělecké tvorbě," komentoval to před časem pracovník pedagogického ústavu a zároveň ředitel ZUŠ v Hostivaři Jiří Stárek.

V počtu členů předběhnou umělecké školy už jen všeobecně zaměřená střediska volného času pro mládež, kam letos chodí více než 241 000 dětí.

Výběr článků

Načítám