Článek
Ke slovu se dostávají smart, tedy chytré materiály. Přesto nejstarší obor stojí před podobnými výzvami jako na začátku 50. let minulého století.
„Náš obor tehdy vznikl proto, že po válce byla velká poptávka po nových stavebních materiálech. Bylo málo lomů a pískoven, takže se zkoušel například hlínobeton, hmota z hlíny a cementu. Nevypadalo to zle, dokud ho nedali do mrazáku, kde se po opakovaném zmrazení zcela rozpadl,“ popsal Právu současný šéf ústavu Rostislav Drochytka.
Novým rektorem VUT bude Ladislav Janíček
Smart hmotám bude patřit budoucnost. „Vyvinuli jsme elektricky vodivou maltu, která umí usměrnit vysoké přepětí například od blesku,“ řekl Drochytka.
V plném proudu je i výzkum stavební hmoty, která bude hřát. „Měla by se při velice nízkém proudu a napětí bezpečném pro člověka zahřívat. Když tak vybetonujeme zastávku MHD, v zimě tam nebude sníh ani námraza,“ uvedl Drochytka.
Žáruvzdorný mezikolejový panel pro železniční tunely
Řada vynálezů z jeho ústavu se už roky úspěšně používá v praxi. Po ničivých požárech v alpských tunelech z konce 90. let brněnští výzkumníci společně s kolegy z evropských zemí vyvinuli žáruvzdorný mezikolejový panel pro železniční tunely, který v případě požáru umožní příjezd záchranných složek až na místo nehody.
Rozdrcená D35? Na vině horko a beton
Brněnští experti nehledí jen do budoucnosti, s památkáři spolupracují při rekonstrukcích historických budov, například věhlasné brněnské vily Tugendhat či Jízdárny v Lednici.
„Umíme přesně určit, z jakých materiálů je budova složena. A dokážeme zjistit i to, zda jsou tam třeba i přidané bílky,“ dodal Drochytka.
Může se vám hodit na Firmy.cz: