Hlavní obsah

Chudí a bohatí. Přijímačky ukázaly rozdíly

Česko nevyužívá schopností dětí a jejich vzdělávací dráha pak neodpovídá tomu, nač by skutečně měly. Dřívější podobná zjištění potvrdila nová analýza České školní inspekce za využití čerstvých dat z elektronických přihlášek na střední školy. Podle ní o volbě školy rozhoduje hlavně rodinné sociální zázemí než studijní předpoklady.

Foto: David Taneček, ČTK

Přijímací zkoušky. Ilustrační snímek

Článek

„Nevyužíváme vzdělávací potenciál žáků, protože máme významnou skupinu těch, kteří sice mají nižší socioekonomický status, ale byli by podle výsledků našeho testování schopni se vzdělávat v oborech s maturitní zkouškou nebo na gymnáziích,“ popsal Novinkám a Právu ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

„Ale nikdo ty žáky k tomu nevede, rodina je nemotivuje. Žáci tak bohužel končí v oborech, pro který nemají adekvátní potenciál. Mají ho daleko větší. A to je i důvod, proč po třech letech po absolvování učebního oboru až 70 procent absolventů vůbec v oboru nepracuje,“ vysvětlil.

Inspekce si vyžádala od Cermatu, který státní přijímačky organizuje, data o žácích hlásících se na čtyřleté obory, kteří podali přihlášku alespoň na tři školy a u nichž byla uvedena i jejich domovská základní škola.

Přijímačkový test z matematiky pro čtyřleté obory byl letos snazší, potvrdil Cermat

Věda a školy

Poté porovnali, na jaké obory si žáci podávali přihlášku s prioritou jedna s předchozími šetřeními inspektorů v základních školách, kdy mapovali úroveň vzdělání v některých předmětech, ale i převažující socioekonomický status dětí v daných školách. Analýza se týkala 110 tisíc uchazečů o střední školy.

Ukázalo se, že žáci ze škol s nejlepšími výsledky v inspekčních testech a s nejvyšším socioekonomickým statusem si mnohem častěji podávají přihlášku na gymnázia – konkrétně to bylo 29 procent žáků. A jen deset procent jich z těchto škol šlo na učební obory.

V případě žáků ze škol s nejvyšším socioekonomickým statusem a zároveň nejhoršími výsledky v testech to bylo 16 procent těch, kteří se hlásili především na gymnázium.

Maturita není pro každého, byť by na ni měl

Naproti tomu jen 13 procent žáků ze škol s nejlepšími studijními výsledky, ale nejnižším sociologickým statusem se hlásilo prioritně na gymnázium. A pro čtvrtinu z nich byla hlavní volba učiliště.

Zatloukal zdůraznil, že poptávka uchazečů neodpovídá nabídce oborů. „Sice se na každého dostane, ale ne v oboru, který preferuje. A také se nám znovu ukazuje, že oborová struktura neodpovídá našim vizím z hlediska ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou,“ uvedl.

Sporná úloha u přijímaček z matematiky: Cermat uzná dvě odpovědi

Věda a školy

V některých oblastech jsou totiž maturitní obory zcela opomíjeny. „A to je pak problém ten region proměňovat. Oborová struktura odpovídá místní struktuře ekonomiky, která poptává absolventy s nižší úrovní vzdělání, protože z hlediska mzdových nákladů je to výhodné,“ uzavřel.

Elektronické přihlášky na střední školy proběhly letos poprvé. Uchazeči se už od konce minulého týdne mohli v systému DiPSy podívat na opravené testy Cermatu. To, na kterou školu byli přiřazeni, si mohou zjistit od středečního rána. Tou dobou budou výsledky k mání i na vývěskách škol. Podle Cermatu má už místo ve škole jisté na 90 procent uchazečů.

Odborníci ovšem volají po tom, aby si nejprve všichni deváťáci vyplnili státní testy, a až na základě jejich výsledku si vybírali školu. Stát se k tomu ale zatím nechystá.

Poslední chyby v přijímačkách opravovali v Cermatu ručně

Věda a školy

Související články

Víceletá gymnázia nemusí být vždy výhrou

Přijímačky na osmiletá gymnázia minulý týden ve středu skončily a zhruba polovina uchazečů si může být jistá, že neuspěla. V případě šestiletých gymnázií to...

Výběr článků

Načítám