Článek
Dopravní systém Hyperloop (česky hypersmyčka) má přepravovat lidi, ale i třeba auta, v hliníkových modulech ve dvou ocelových potrubích spojených do smyčky ve tvaru čísla osm.
V potrubí, kam budou vystřeleny stlačeným vzduchem, se budou vznášet na vzduchovém polštáři poháněny lineárními magnetickými urychlovači. Kvůli redukci odporu vzduchu má být uvnitř nižší tlak.
„Hyperloop je skutečný a vzniká právě teď,” řekl před zkouškou médiím šéf společnosti Rob Lloyd.
Z nuly na sto 160 za 1,1 vteřiny
Test spočíval ve vyslání kovových saní poháněných zmíněným lineárním urychlovačem po zkušební asi stometrové dráze, kterou podle plánu přejely za dvě sekundy rychlostí téměř 200 kilometrů v hodině. Zařízení zrychlilo z nuly na sto mil v hodině (160 kilometrů v hodině) za 1,1 vteřiny.
Pokud by zmíněné testovací zařízení bylo lépe aerodynamicky upraveno a pohybovalo se v nízkotlakém potrubí, dokázalo by se stávajícím pohonem vyvinout rychlost přes 1100 kilometrů v hodině.
Otázka nákladů
Koncept majitele společností Tesla a SpaceX Muska se snaží uvést v život hned několik společností. Celkové investice nemají překročit náklady na supervlaky, jejichž zavedení je v Kalifornii rovněž plánováno.
Musk před třemi lety uvedl, že by stavba potrubí na pilířích podél mezistátní dálnice I-5 spojující obě kalifornská města neměla vyjít na víc než šest miliard dolarů, což je zhruba desetina očekávané částky na stavbu trati pro supervlak. Experti však označují tyto odhady za zcela nereálné a očekávají daleko vyšší výdaje.
„Chceme zredukovat náklady tak, aby dosáhly nejvýše dvou třetin ceny systému rychlovlaků, a přitom nabídnout trojnásobnou rychlost,” oznámil Lloyd.
Firma v úterý uvedla, že zakončila v pořadí druhou investiční fázi, která přišla na 80 miliónů dolarů (téměř dvě miliardy korun). Během ní vybudovala zkušební centrum a výrazně zvýšila počet zaměstnaných techniků, kteří pracují na vývoji materiálů pro kapsle a potrubí.