Článek
V testu čtenářské gramotnosti se Češi umístili na 25. místě, v matematice na 22. místě a v přírodovědné gramotnosti na 21. místě ze 79.
V ČR se testování zúčastnily patnáctileté děti z 333 škol. Byli mezi nimi žáci ze základních škol, víceletých gymnázií a prvních ročníků středních škol.
Veřejné školy v testování dopadly celkově lépe než soukromé a církevní.
Srovnání PISA (Programme for International Student Assessment) se koná každé tři roky. Zatímco v roce 2015 dosáhli čeští žáci ve čtenářské gramotnosti v průměru 487 bodů, loni nasbírali 490 bodů.
V Evropě nejlepší Estonci získali v minulém roce 523 bodů, průměr EU činil 482 bodů. V matematice měli Češi před čtyřmi roky 492 bodů, loni 499 bodů, průměr EU byl 489 bodů. V přírodovědě dosáhli školáci z Česka v roce 2015 průměrně 493 bodů, loni měli 497 a průměr EU činil 484 bodů.
Problémem je porozumění textu
Mezinárodní průzkum PISA se v současnosti často označuje za největší a nejdůležitější měření výsledků vzdělávání. Zaměřuje se na znalosti a dovednosti ve čtenářství, matematice a přírodovědě. Z těchto oblastí klade důraz pokaždé na jinou. Zatímco v roce 2015 to byla přírodověda, loni se jednalo o čtenářství.
Češi se v angličtině zhoršili, ukázal průzkum
Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala dosáhly české děti téměř srovnatelného výsledku jako v roce 2000. Upozornil však, že zatímco výsledek z posledního testování je průměrný, v roce 2000 byl podprůměrný. „Je to tím, že řada zemí se zhoršila, ale zejména proto, že přistoupily další státy, které dosáhly výrazně horšího výsledku,” vysvětlil.
„Největší problémy dělá českým dětem porozumění textu. Naopak nadprůměrní jsou v mezinárodním srovnání při vyhledávání informací v textu a práci s ním,” dodal. Podle něj testování rovněž ukázalo, že podíl patnáctiletých žáků v ČR s velmi špatnou úrovní čtenářských dovedností tvoří asi pětinu všech.
Výsledky testování potvrdily rozdíly ve vzdělávání v jednotlivých krajích. Zatímco nejhůře dopadli žáci v Ústeckém a Karlovarském kraji, nejlépe je na tom Praha, Plzeňský a Zlínský kraj. „Rozdíly v dovednostech žáků mezi Ústeckým krajem a Prahou představují zhruba dva školní roky,” podotkl inspektor. Veřejné školy přitom v testování dopadly celkově lépe než soukromé a církevní.
Nejlepší výsledky má východ Asie
Do srovnání, které připravuje Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), se loni zapojilo 79 zemí a ekonomických regionů.
Mezi země s nejlepšími výsledky v testování PISA patří Čína, Tchaj-wan, Jižní Korea nebo právě Estonsko, jak uvedl Zatloukal.
Testování se koná pravidelně jednou za tři roky, naposledy tedy byly k dispozici výsledky srovnání ze zmíněného roku 2015. Oproti svým předchůdcům z roku 2012 se tehdy čeští žáci celkově zhoršili, pokračoval tak trend jejich sestupného hodnocení z předchozích let.
OECD
Vznikla 30. září 1961 s cílem podporovat opatření, jejichž smyslem je:
- dosáhnout co nejvyššího udržitelného ekonomického růstu, zaměstnanosti a stoupající životní úrovně členských zemí při udržení finanční stability;
- přispívat k rozvoji světového obchodu na mnohostranném nediskriminačním základě v souladu s mezinárodními závazky.
Má 38 členů: Austrálie, Belgie, Česká republika (od roku 1995), Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chile, Island, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Kolumbie, Kostarika, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Nový Zéland, Norsko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Rakousko, Řecko, Turecko, USA a Velká Británie.