Článek
„V Indii soutěžilo přes 40 týmů, konkurence byla obrovská. Nejtvrdšími soupeři byli už tradičně Američané, Rusové a Bulhaři. Češi se ale postupně zlepšují a dostávají se mezi nejlepší řešitele, čímž narušují dlouholetou dominanci zmíněných týmů,“ uvedl lingvista Vojtěch Diatka z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, jeden z organizátorů, který český tým do Indie doprovázel.
„Jednou z hlavních příčin našeho úspěchu je i to, že v České republice se studenti ve škole o svém rodném jazyku dozvědí mnohem více než ostatní národy, třeba Britové,“ doplnil.
Analýza dat z neznámých jazyků
Mezinárodní lingvistická olympiáda je jedna z dvanácti světových vědeckých olympiád, v níž se každoročně utkají studentské týmy z celého světa.
Letošní ročník se konal na konci července v indickém Mysore a účastnilo se ho 31 zemí. Zlatou medaili v soutěži jednotlivců přivezl Jan Petr, student pražského Gymnázia Jana Keplera.
Český tým patří tradičně mezi nejlepší, za posledních pět let přivezl dvakrát zlato, jednou stříbro, třikrát bronz a dvakrát ocenění za nejlepší řešení.
Reprezentanti jsou vybíráni v tříkolové České lingvistické olympiádě, kterou pořádá Filozofická fakulta a Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy. Tradičně se jí účastní kolem 1500 žáků a čtyři nejlepší řešitelé postupují na olympiádu.
Ta se zaměřuje na lingvistiku a prověřuje primárně analytické myšlení studentů. Studenti například analyzují jazyková data z jim neznámých jazyků a snaží se pochopit, jak tento jazyk funguje. V soutěži se setkávají s náročnými jazyky z Afriky nebo historickými jazyky, jako je kupříkladu stará gruzínština.