Článek
Na projektu spolupracují Archeologické ústavy Akademie věd ČR v Praze a v Brně a Národní muzeum.
Podle archeologů v 8. a 9. století výrazně vzrostlo množství mečů s ocelovými břity, celoocelovými konstrukcemi – a tím i mečů s břity vytvrzenými kalením. Také se prodloužily záštity oddělující čepel od rukojeti. Meče tím získaly vyšší kvalitu a lepší mechanické vlastnosti.
Konec tisícileté praxe
Během 11. století kováři přestali navařovat břity na středovou část čepele, což byla praxe, která se předtím prováděla zhruba tisíc let.
Moře vydalo 900 let starý křižácký meč
„V té době muselo v Evropě nebo alespoň v některých jejích regionech, dojít k zásadnějším hospodářským a patrně i společenským změnám, které tuto změnu iniciovaly nebo alespoň umožnily,“ konstatoval Jiří Hošek z pražského Archeologického ústavu AV ČR.
Podle Hoška to lze zřejmě přičíst zavádění kovacích strojů poháněných vodním kolem. „Bohužel o způsobu výroby mečů ani míře mechanizace kovářských provozů v té době nemáme žádné písemné doklady,“ podotkl archeolog.
Černá smrt nepřišla do Evropy z Číny, ale z Kyrgyzstánu. Odhalily to zuby
Výsledky detailního průzkumu shromážděných mečů tým sepsal do dvou publikací. Archeolog Jiří Košta, který pracuje v Národním muzeu v Praze, uvedl, že analýza souboru umožnila „v dosud netušené šíři“ studovat jak technologický vývoj, tak – pomocí písemných pramenů – i způsoby distribuce a organizace výroby a proměnu symboliky mečů.
Výrobní značky
Podle odborníků do 10. století opatřoval čepel značkou kovář ještě při výrobě zbraně, od 11. století se pak začínají prosazovaly inkrustované značky a nápisy z neželezných kovů – z mosazi, stříbra či cínu.
Petr Žákovský z brněnského Archeologického ústavu uvedl, že se tak značky i nápisy mohly vpravit už do tvarově hotové čepele. „Šlo o velkou změnu. Značky nebo nápisy mohly být aplikovány dodatečně bez návaznosti na její výrobu,“ popsal.
V Jihlavě našli vybavení mincovny ze 13. století
Zatímco značky na raně středověkých mečích symbolizovaly hlavně ochranu a úspěšnost, později se podle vědců převážně pojily s jednotlivými výrobci. Jsou tak zřejmě výrobními značkami v dnešním slova smyslu.
Jednou z nejznámějších značek býval tzv. pasovský vlk odkazující na původ čepelí v pasovských dílnách. Tamní výrobní centrum výrobu masově mechanizovalo a produkovalo obrovské množství kvalitních čepelí do střední i jihovýchodní Evropy. Tuzemští mečíři je podle archeologů patrně ve velkém nakupovali a dopracovávali.
To pomáhalo rozvinout mečířské řemeslo u nás a zlepšilo i sociální postavení zdejších mečířů. Mechanizace součástek postupně také zvýšila dostupnost mečů.
„Pasovské“ čepele představují v dosud podchyceném materiálu z našeho území více než polovinu všech vrcholně a pozdně středověkých čepelí s jednoznačně identifikovatelnými značkami.
Překvapení z Moravy
Mezi nalezenými meči archeology překvapily exempláře z území Moravy. Tamní čepele z první poloviny 9. století nevybočují z obecných západoevropských trendů, ve druhé polovině století ale vzrostla jejich rozmanitost. Tým našel extrémně robustní a zároveň krátké čepele i úzké čepele s prvky, které byly v Evropě dosud zaznamenány jen u nálezů datovaných do druhé poloviny 10. a z 11. století.
Archeologové objevili ve Šlapanicích pravěké pohřebiště, ve Znojmě pozůstatky chrámů
U těchto čepelí podle Košty většinou chybí damaskování či značky a je otázkou, do jaké míry odráží místní produkci a do jaké změny pocházejí z Franské říše, jejichž nástup byl dosud kladen do pozdější doby.
„Problémem jsou omezené možnosti datování tamních nálezů a nedostatek znalostí o vývoji mečů v Bavorsku a na východní periferii Franské říše, se kterou byly moravské elity v úzkém kontaktu,“ vysvětlil archeolog.
Proměny vnímání meče
„Symbolické vnímání meče tehdejší společností procházelo poměrně složitým vývojem. V raném středověku byly meče nákladnými a těžko dostupnými artefakty spjatými úzce s kulturou vyšších vrstev moravské a české společnosti, kterou lze ztotožnit se statutem ‚jezdců' – jízdních bojovníků,” poznamenal Košta.
Zlom přišel s obecným zavedením mechanizace do výroby jednotlivých komponent mečů. Zbraně se tak staly v průběhu 14. století všeobecně dostupnými a jejich symbolický význam se tím podle expertů pro určité vrstvy tehdejší společnosti „částečně vyprazdňoval“. Příslušníci tehdejších elit jej však i nadále považovali za tradiční symbol jejich postavení, což se částečně udrželo dodnes.
Hanácké muzeum získalo 500 let starou stodolu
„Také v našem prostředí byl meč nositelem obecně uznávaných a srozumitelných symbolických významů v právním prostředí, meč symbolizoval obecně válku stejně jako slovo Boží, Boží trest, duchovní boj apod. Meč byl rovněž do určité míry objektem sociální reprezentace a komunikace,“ doplnil Žákovský.
Neměnné postavení si meč udržoval ve své druhé základní symbolické rovině, a to jako velmi důležitý právní symbol.
Badatelé při shromažďování dat využili rentgenové snímkování, rentgenovou výpočetní tomografii i metalografii. Díky tomu byli schopni odhalit mnoho zajímavostí, které nelze vidět pouhým okem – např. zmíněné značky nebo kovářské postupy.