Hlavní obsah

Českým drahám chybějí mechanici. Otevřely proto vlastní výuční obor přímo v depu

Praha

V pražském středisku údržby Českých drah začala sloužit budoucím mechanikům učebna odborného výcviku, kterou dráhy ve spolupráci s Akademií řemesel Praha otevřely v září. Navštěvují ji studenti nového, v hlavním městě po letech obnoveného oboru mechanik opravář kolejových vozidel. Přímo v depu si národní dopravce vychovává na opravy kolejových vozidel specialisty, má jich totiž nedostatek.

Českým drahám chybějí mechanici. Otevřely proto vlastní výuční obor přímo v depuVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Celkem dvacet studentů nastoupilo v září tohoto roku do zde nově zřízeného studijního oboru mechanik opravář kolejových vozidel. Výuční obor kombinuje týden teoretické a týden praktické výuky, která probíhá ve středisku údržby v Praze-Vršovicích. Dílny jsou tak přímo v prostorách pražského depa.

Podnět k otevření nového oboru vzešel od Českých drah, a to kvůli nedostatku kvalifikovaných zaměstnanců v údržbě kolejových vozidel.

Obor je navázán na montéra motorových vozidel. Kolejová vozidla mají ale odlišná specifika, která musejí žáci během tří let výuky vstřebat.

České dráhy si půjčí 7,6 miliardy na nové vozy a lokomotivy

Ekonomika

„Přihlásilo se dvakrát tolik žáků, než kolik jsme přijali. To je z pohledu školy velmi pozitivní, že jsme mohli vybírat,“ řekl Novinkám ředitel Akademie řemesel Praha – Střední školy technické Drahoslav Matonoha.

Foto: Marek Tereba, Novinky

S devatenácti chlapci navštěvuje třídu také jedna dívka.

Podmínky byly dány známkami ze základní školy, ale ohled brala škola i na motivační dopis. „Když byl někdo ‚vláčkař‘ a napsal to do motivačního dopisu, tak je to dobré, protože má vnitřní motivaci,“ poznamenal Matonoha.

Naučit se základní práci s materiály

Studenti se musejí naučit především základní práci s materiály. „Ta se dnes nikde neučí. Základní školy už nemají dílny, ale mají vaření nebo batikování. My je musíme naučit práci s kovem, dřevem, plexisklem. Musejí ovládat dělení a spojování materiálů, protože bez toho se na to pracoviště nedají poslat,“ dodal ředitel školy.

Počet dívek studujících řemeslo roste, zajímá je třeba truhlařina

Věda a školy

Do prvního ročníku v září nastoupilo 19 chlapců a jedna dívka. Třeba Pavla Konvalinku prý vždy přitahovala práce rukama, proto se rozhodl na obor nastoupit. „Slyšel jsem, že se první rok vyučuje zámečnictví, a říkal jsem si, že by to mohlo fungovat,“ prozradil.

„Mně se už odmala líbily vláčky a chtěl jsem nějaký řemeslný obor, proto jsem tady,“ přidal se student Dmytro Tyminskyy.

„Teď děláme pilování, předtím jsme řezali a také jsme rýsovali na plech. Musím říct, že mě to baví,“ přiznal další ze studentů Ondřej Kadlec.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Výuku odborných předmětů přímo ve škole zajišťují čtyři zkušení odborníci z Českých drah.

Stipendijní program a uplatnění nejen u ČD

Absolventi by po třech letech měli najít uplatnění u drah. Tedy nejen u národních, ale také u soukromých dopravců či lokálních dopravních podniků. České dráhy si však slibují, že zůstanou u nich.

„My se potýkáme s nedostatkem personálu. Hlavně v provozních pozicích, tedy u strojvedoucích a mechaniků kolejových vozidel. Proto jsme se s Akademií řemesel Praha dohodli na spolupráci,“ řekla Novinkám náměstkyně generálního ředitele Českých drah pro lidské zdroje Blanka Havelková.

„Slibujeme si od toho, že získáme nové zaměstnance, že k nám budou chtít. Máme zde i stipendijní program ČéDés, který studentům poskytuje nejen finanční podporu během celého studia, ale také jim po úspěšném ukončení učebního oboru zajistí perspektivní pracovní uplatnění,“ dodala Havelková.

Areál údržby a depa ve Vršovicích

Dobrý řemeslník si klidně vydělá jako ajťák, říká ředitel SOŠ

Ekonomika

Výběr článků

Načítám