Článek
Zhruba 83 procent dotázaných firem se v uplynulém půlroce setkalo s problémy se zaplacením. Alarmující podle průzkumu je, že polovina z nich pak častěji nebo velmi často. Na dotaz, zda se situace zlepší nebo zhorší, odpovědělo pozitivně 16 procent respondentů. Naopak pětina společností očekává zhoršení platební morálky.
Peníze ze zahraničí chodí ještě později
České firmy hodnotily relativně kriticky zahraniční obchodní partnery. Na 26 procent z nich platební morálku odběratelů mimo ČR hodnotí jako průměrnou nebo špatnou. Zatímco předepsaná doba splatnosti pro cizí firmy je rovněž 26 dnů, peníze přicházejí na účet v průměru ještě o dva dny později než od českých odběratelů, tedy po 34 dnech.
Se zpožděním úhrad ze zahraničí se setkalo 51 procent podnikatelů, 19 procent celkem nebo velmi často. Úplné nezaplacení postihlo 15 procent dotazovaných, u čtyř procent to bylo pravidelně.
V Evropě se více řeší individuální platební morálka
Jen 40 procent tuzemských společností používá různé předepsané doby splatnosti, například podle oboru podnikání odběratele, místa nebo délky spolupráce, vyplývá z průzkumu.
V západní Evropě to dělá 54 procent firem a více rozlišují obchodní partnery i podle jejich platební morálky. S ohledem na velké množství českých respondentů, kteří mají zkušenost se zpožděním úhrady faktur, by se dalo očekávat číslo mnohem vyšší, míní ředitel pojišťovny Atradius pro Českou republiku Robert Čapka.