Článek
Na jaře 2021 představili odborníci chytré senzory pro železnici, ty mohou sloužit jako systém včasného varování např. při sesuvu půdy na trať a pomáhat s údržbou rizikových míst na trati.
Kromě diagnostiky stavu trati se vědci v týmu nově zaměřují i na vývoj řešení, které by pomohlo odhalit poškození projíždějících vlaků a snížit náklady na jejich opravu nebo zabránit nehodě.
Tento týden o tom informovala v tiskové zprávě manažerka PR a marketingu na Fakultě strojního inženýrství VUT Iveta Hovorková.
Do Česka přijede první osobní vlak na vodík

„Dvouleté testování nám potvrdilo, že technologie spolehlivě funguje. Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl Zdeněk Hadaš z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky na zmíněné fakultě VUT.
Datová sada zaznamenaných vlaků
Dlouhodobým testováním získali výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků.
„Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ prohlásil Pavel Stachiv z Drážní revize, která sídlí v Ostravě.
Ostravská univerzita oficiálně požádala o akreditaci pro studium zubařů

„Prostřednictvím další elektroniky odesíláme skrze tzv. internet věcí do cloudového úložiště data, která se následně zpracovávají. Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ doplnil Michal Růžička z brněnské firmy ALIS Tech.

Počítač zobrazuje vibrace zachycené senzory
Experti během vývoje objevili, že systém lze využít i pro monitoring projíždějících kolejových vozidel, a to díky senzorům, které jsou velmi citlivé a rozpoznají, pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu.
Cílem je nyní vytvořit řešení, které diagnostiku zautomatizuje. Ta by pak mohla být využívána nejen pro vlaky, ale i tramvaje.
Nový senzor na kolejích ochrání životy

Další vývoj a testování bude trvat ještě dva až tři roky. Výzkumný tým hledá nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji podílet.
Projekt byl v rámci březnové cesty předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) prezentován právě i na Tchaj-wanu, protože nasazování high-tech řešení do praxe je tam na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. Čeští vědci věří, že o ojedinělý systém bude velký zájem.
Jsme s vámi. Pekarová na Tchaj-wanu připomněla heslo ze srpna 1968
