Hlavní obsah

Češi vyvinuli „chytrou kolej“, odhalí poškozený vlak. Testuje se u nás a na Tchaj-wanu

Sada prvků ze speciálních materiálů a elektroniky dokáže za pár desítek minut udělat z běžné koleje „chytrou“. Společný projekt českých firem ALIS Tech, Drážní revize a Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (VUT) v Brně měl původně pomáhat s údržbou rizikových míst na trati nebo sloužit jako systém včasného varování. Nově umí odhalit i poškozený vlak.

Foto: Jan Prokopius, VUT

Chytré senzory na železnici

Článek

Na jaře 2021 představili odborníci chytré senzory pro železnici, ty mohou sloužit jako systém včasného varování např. při sesuvu půdy na trať a pomáhat s údržbou rizikových míst na trati.

Kromě diagnostiky stavu trati se vědci v týmu nově zaměřují i na vývoj řešení, které by pomohlo odhalit poškození projíždějících vlaků a snížit náklady na jejich opravu nebo zabránit nehodě.

Tento týden o tom informovala v tiskové zprávě manažerka PR a marketingu na Fakultě strojního inženýrství VUT Iveta Hovorková.

Do Česka přijede první osobní vlak na vodík

Věda a školy

„Dvouleté testování nám potvrdilo, že technologie spolehlivě funguje. Systém jsme nasadili do testovacího provozu na soukromé trati jednoho velkého průmyslového podniku v Česku a na regionální trati na Tchaj-wanu,“ uvedl Zdeněk Hadaš z Ústavu mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky na zmíněné fakultě VUT.

Datová sada zaznamenaných vlaků

Dlouhodobým testováním získali výzkumníci rozsáhlou datovou sadu zaznamenaných průjezdů vlaků.

„Jde o takzvanou prediktivní údržbu, pro kterou jsme systém původně navrhovali. Pomocí speciálních senzorů umíme obyčejnou kolejnici změnit na chytrou,“ prohlásil Pavel Stachiv z Drážní revize, která sídlí v Ostravě.

Ostravská univerzita oficiálně požádala o akreditaci pro studium zubařů

Věda a školy

„Prostřednictvím další elektroniky odesíláme skrze tzv. internet věcí do cloudového úložiště data, která se následně zpracovávají. Máme vyzkoušeno, že systém funguje bez problémů v zimě i v létě. Funkční je i odesílání dat z Tchaj-wanu, údaje z tamní trati máme v cloudu za zlomek sekundy,“ doplnil Michal Růžička z brněnské firmy ALIS Tech.

Foto: Jan Prokopius, VUT

Počítač zobrazuje vibrace zachycené senzory

Experti během vývoje objevili, že systém lze využít i pro monitoring projíždějících kolejových vozidel, a to díky senzorům, které jsou velmi citlivé a rozpoznají, pokud se některý z vlaků odklání od běžného technického standardu.

Cílem je nyní vytvořit řešení, které diagnostiku zautomatizuje. Ta by pak mohla být využívána nejen pro vlaky, ale i tramvaje.

Nový senzor na kolejích ochrání životy

Věda a školy

Další vývoj a testování bude trvat ještě dva až tři roky. Výzkumný tým hledá nové partnery, kteří by měli zájem se na vývoji podílet.

Projekt byl v rámci březnové cesty předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéty Pekarové Adamové (TOP 09) prezentován právě i na Tchaj-wanu, protože nasazování high-tech řešení do praxe je tam na mnohem vyšší úrovni než v Evropě. Čeští vědci věří, že o ojedinělý systém bude velký zájem.

Jsme s vámi. Pekarová na Tchaj-wanu připomněla heslo ze srpna 1968

Domácí

Výběr článků

Načítám