Článek
„Ředitelé mají povinnost poskytnout výsledky veřejnosti do dvou pracovních dnů. Tedy nejpozději ve středu 3. května,“ řekla Novinkám Patáková. Některé školy tak ale učiní ještě dnešní den, tedy v pátek.
Na čtyřleté obory se zkoušky konaly 13. a 14. dubna a na víceletá gymnázia 17. a 18. dubna. Testová zadání i přehled správných řešení jednotlivých úloh si můžete vyzkoušet i vy.
Testy jednotných přijímaček vytváří Cermat, který je příspěvkovou organizací ministerstva školství (MŠMT). Studovat maturitní obory na SŠ, na víceletých gymnáziích a nástavbách chce podle jeho dat letos 116 031 dětí, tedy o čtvrtinu víc než před šesti lety, kdy se centrálně zadávané zkoušky konaly poprvé.
Přehnaně těžké přijímačky, stěžují si žáci
Žáci základních škol letos podali 212 344 přihlášek, tedy o 13 procent více než loni. Uchazeči si přitom mohli podat přihlášku na dvě školy, případně ještě navíc na sportovní gymnázia.
Jednotné přijímací zkoušky se skládají z testu z matematiky a češtiny. Ukrajinští uprchlíci, kterých je ve všech ročnících českých ZŠ nyní okolo 40 tisíc, skládali zkoušky v upravené podobě. Pro azylanty nebyl třeba povinný test z češtiny.
Problémy s kapacitou
Jelikož se na maturitní obory letos přihlásil rekordní počet uchazečů, mnozí odborníci upozorňovali, že zájemců o studium bude víc než přijatých.
Kvůli silnému populačnímu ročníku lze v některých regionech a oborech čekat problémy s kapacitou míst. Kolik jich je v nabídce pro prváky od letošního září, MŠMT podle dřívějšího vyjádření své mluvčí Anety Lednové neví. Přehled mají zřizovatelé škol, tedy v případě SŠ obvykle kraje.
Zejména kapacity středních škol se všeobecným vzděláváním, tedy hlavně gymnázií, podle expertů na vzdělávání nerostou přiměřeně k počtu zájemců.
Pokračují přijímačky na víceletá gymnázia. Některé úlohy hodnotí umělá inteligence
Někteří odborníci navíc vybízejí ke zrušení jednotných přijímaček. Podle nich nejsou spravedlivé, protože některým dětem před konáním zkoušek rodiče zaplatí přípravné kurzy, což je zvýhodňuje před jinými uchazeči, jejichž rodiny nemají tolik peněz. Důležitou roli v přípravě na zkoušky hraje i rodinné zázemí školáka.
To, že šance na vzdělání dětí v Česku výrazně ovlivňuje ekonomické a sociální postavení rodičů, uvedl např. Daniel Münich z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu.
Podle programového ředitele organizace EDUin Miroslava Hřebeckého je chybou nynějšího systému přihlašování na střední školy mj. to, že žáci mohou podávat pouze dvě přihlášky. To podle něj vede k taktizování namísto volby oboru, kterému se žáci skutečně chtějí věnovat. Hřebecký také kritizuje, že veřejnost neví, jak jsou Cermatem vytvořené zkoušky provázané s učivem v ZŠ. Známo není ani to, co úlohy v jednotných zkouškách testují.