Hlavní obsah

Cermat nakonec uznával v maturitní úloze z matematiky dvě různé odpovědi. S jednou podmínkou

Praha

Při opravování maturitních testů z matematiky uznával Cermat letos na jaře u jedné z úloh i odpověď, kterou neuvedl v klíči správných řešení, studenti tedy mohli dostat bod za dvě varianty odpovědí. Podle konzultanta vzdělávací společnosti EDUin Oldřicha Botlíka byla příčinou chyba v zadání úlohy, Cermat s tím nesouhlasí. Podle MŠMT měla úloha jediné správné řešení a hodnotitelé se jen rozhodli uznávat ho i v případě, že jeho součástí byla také chybná odpověď.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ředitelka Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT Michaela Kleňhová

Článek

Nezávislá odborná komise ministerstva školství v květnu uvedla, že zadání maturitních testů bylo letos – na rozdíl od loňska – bezchybné.

Podle Botlíka to ale není pravda, jelikož na jednu úlohu mohli maturanti odpovědět dvěma možnými způsoby, ačkoli v klíči správných řešení byl uveden jeden. Šlo o příklad, ve kterém byla daná velikost úhlu a studenti měli vypočítat velikost druhého úhlu, který se měl od prvního lišit.

V zadání se hovořilo o dvou různých úhlech, nikoli o různých velikostech. Podle matematika Botlíka tak studenti mohli napsat jako správné řešení jak odlišnou velikost úhlu, tak stejnou velikost. Šlo by o dva odlišné úhly, které leží proti sobě.

Oficiální jediné správné řešení nesměli vynechat

Cermat nicméně trvá na tom, že úloha byla zadaná správně a jednoznačně. Nejde o úlohu s dvěma možnými odpověďmi, uvedl úřad. Příklad má podle něj jediné správné řešení, které se uvádí v klíči správných řešení, a to je velikost úhlu 248 stupňů.

Tuto odpověď podle ministerstva nesměli studenti vynechat. Pokud kromě toho uvedli i velikost protilehlého úhlu, tedy 112°, hodnotitelé jim bod i v tomto případě uznali, avšak pokud uvedli pouze protilehlý úhel, bod jim nezapočetli.

Za správnost ručí matematici z komise MŠMT

Ministerstvo školství připomnělo, že za správnost zadání úlohy se postavili ve svých vyjádřeních Eduard Fuchs z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně a bývalý předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát, kteří jsou členy nezávislé komise ministerstva.

Podle Fuchse svědčí tvrzení Botlíka, který je absolventem Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, o nepochopení školské matematiky.

„Slovo úhel ve standardní školské terminologii má nejen význam, který uvádí Oldřich Botlík ve svém textu, ale běžně značí i velikost úhlu a podobně. Analogická situace je ve školské matematice běžná i v případě jiných pojmů,“ napsal s tím, že zadání úlohy tak prý nemohlo žáky uvést v omyl.

Přesto ale přišel v hodnocení od organizátora státních maturit Cermatu zmíněný malý ústupek.

Maturitní testy skládalo na začátku května zhruba 62 500 prvomaturantů. Test z matematiky dělalo 21,4 procenta z nich. Uspělo u něj 84,5 procenta maturantů, kteří si tento předmět vybrali. Bylo to meziročně o 6,3 procentního bodu víc.

Loni stála pochybení šéfa Cermatu místo

Před rokem se v maturitních testech objevila chyba, kvůli které ministr školství Robert Plaga (ANO) odvolal bývalého ředitele Cermatu Jiřího Zíku z funkce.

Například v jedné z otázek v češtině byly dvě možné správné odpovědi místo avizovaného jediného správného řešení.

Cermat tak některým žákům musel vystavit nová vysvědčení a nové výpisy testů, oprava pomohla 147 maturantům. Od loňska Cermatu „velí” Michaela Kleňhová.

Související články

Strašákem maturantů zůstává matematika

Matematika je strašákem mnoha středoškoláků. I těch, kteří ve středu zahájili slohem z českého jazyka maturitní zkoušky. Svědčí o tom fakt, že ve čtvrtek, kdy...

Výběr článků

Načítám