Článek
Co vše jste musel nastudovat, než jste začal vytvářet encyklopedii?
Výběr zvířátek do encyklopedie není snadný úkol. Studoval jsem výskyt jednotlivých druhů, význam i stupeň ohrožení. Při rozhodování, která se na jednotlivé mapy hodí, byla důležitá také jejich vizuální podoba, aby stránky byly pestré.
Jak vůbec vzniká taková encyklopedie pro děti? Můžete popsat všechny kroky od zahájení tvorby vedoucí až k finální knize?
Úplně na začátku vzniku encyklopedie pro děti stojí obvykle zadání tématu, formátu a rozsahu. Poté se hledá grafická podoba stran a výtvarný styl obrázků, rozsah a zaměření textu. Vše se pečlivě ladí s ohledem na věk čtenáře, kterému je určena.
Odevzdáním všech obrázků a textů práce nekončí. Následuje mnoho dalších úprav a korektur. Redaktor zná publikaci před jejím zasláním do tiskárny často téměř nazpaměť.
S kým vším jste spolupracoval při tvorbě atlasu?
Komunikace s nakladatelstvím se většinou odehrává mezi redaktorem a autorem. Jako ilustrátor bývám také v kontaktu s grafikem a sazečem. Při práci mi radí žena a dcera Eliška. A naše kočka „dohlíží“ na pravidelné přestávky při práci.
Jak dlouho trvalo vytvoření encyklopedie, než se dostala na pulty knihkupectví?
Mezi prvním nápadem a knihou vonící tiskařskou barvou je u této edice obvykle jeden rok práce.
Na co se hlavně soustředíte při vytváření takového díla?
Na to, aby přinesla svým čtenářům radost z poznání.
Jakým způsobem přizpůsobujete obsah encyklopedie cílovým čtenářům, tedy dětem?
Snažím se hledat informace, které nahlížejí i pod pokličku věcí a nejsou jen nudnými fakty. Hlavní roli hrají obrázky.
Při zjednodušování textů vhodných pro děti může docházet k nejasným a nepřesným vysvětlením. Jak ohlídáte, aby nevznikly chyby?
Nepřesnosti a nejasnosti pomáhá zachytit redaktor a jazykový korektor. Nejlepším korektorem jsou samotné děti, snažím se jim proto co nejvíc naslouchat.
V jakých oblastech mají děti podle vás největší mezery?
Je třeba si uvědomit, že děti mají přístup k nepřehlednému množství informací. Encyklopedicky uspořádané vědomosti v knižní podobě jim pomáhají se lépe v tomto složitém světě zorientovat.
Tomáš Tůma
Jako malý kluk chtěl být malířem a vědcem. Práce na knihách pro děti jej dle jeho slov těší, protože tyto dva světy tak trochu spojuje. Po studiích na Pedagogické fakultě v Brně pracoval jako redaktor a grafik. Nyní se věnuje ilustrování a tvorbě knih. Jeho ilustrovaný Atlas zvířat pro děti od Albatrosu představuje malým čtenářům od šesti let téměř 200 zvířat z celého světa.