Článek
Otázku na finanční stabilitu nového zaměstnavatele v Česku častěji slyší 56 procent firem, světový průměr je přitom jen 47 procent. "Kvůli zpomalení světové ekonomiky jsou kandidáti u pohovorů mnohem opatrnější. Už se nezajímají jenom o výši nástupního platu, ale mnohem intenzivněji než dřív zvažují i to, jaká je pozice firmy na trhu a jaká ji čeká budoucnost,“ uvedl ředitel společnosti Robert Half v ČR Robert Křížek.
Navíc je na pracovním trhu podle Křížka stále nedostatek zkušených odborníků. Ve financích a účetnictví se podle výzkumu čtyři z pěti firem podnikajících v Česku shodnou na tom, že zpomalení ekonomiky hledání kvalifikovaných kandidátů nijak neulehčilo. V ČR je také z evropských zemí vůbec nejvíc firem, které jsou ochotné i za současného stavu ekonomiky vysoce kvalifikovaným kandidátům nabídnout lepší ohodnocení, než pro otevíranou pozici původně plánovaly. V Česku je takových společností 49 procent, v Evropě se jich najde jen 30 procent.
Šance na nadstandardní podmínky je velká
Právě v ČR mají zkušení zaměstnanci největší šanci dohodnout si s novým zaměstnavatelem nadstandardní podmínky. Přesně polovina firem přiznává, že je ochotná kvalifikovaným odborníkům připlatit. "O něco lepší výsledky měla v průzkumu jen Brazílie a třeba v sousedním Rakousku je za zkušenosti ochotno zaplatit víc jen 17 procent tamních podniků,“ upozornil Křížek. Hlavním důvodem je podle něj fakt, že firmy zde stále cítí nedostatek kvalifikovaných odborníků. Například ve financích a účetnictví se podle výzkumu čtyři z pěti podniků shodnou na tom, že kvůli krizi jsou zaměstnanci méně ochotní měnit práci.
Nejčastějším opatřením proti krizi, ke kterému už firmy sáhly nebo ho plánují brzy zavést, je zastavení náboru nových zaměstnanců. K tomu už sáhla celá polovina společností podnikajících v České republice. Třetina firem pak omezuje odměny zaměstnanců.
I za současného stavu ekonomiky se ovšem společnosti podnikající v Česku jen nerady vzdávají školení a dalšího zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců. Omezení výdajů na vzdělávání je pro většinu manažerů posledním zaměstnaneckým benefitem, který by chtěli omezovat. Shodla se na tom v průzkumu třetina firem. Na druhém místě jsou podniková volna a firemní večírky s 15 procenty. Na třetím místě je volné nebo dotované občerstvení.