Článek
„Nyní si mohou kvalifikovaní zaměstnanci na příplatcích přijít až na pět nebo i deset tisíc korun,“ připomíná marketingová ředitelka náborové agentury Hays Kristýna Králová.
Podniky, které stojí mimo běžnou zástavbu, někdy dokonce financují speciální linku. „Platíme prodloužení existujících autobusových spojů ze Znojma do Chvalovic a zpět, jedná se asi o čtyři kilometry. Přidaná zastávka je přímo u našeho centra,“ popisuje Jan Procházka, ředitel jihomoravského nákupního centra Freeport Fashion Outlet, které stojí nedaleko hranic s Rakouskem.
Zaměstnance restaurace McDonald’s, která stojí u dálnice D3 kousek od středočeských Mitrovic, zase osobně sváží vedoucí směny autem.
„Máme čtyři osobní vozy. Jezdíme z Tábora a Vodňan. Cesta trvá asi 20 minut,“ vysvětluje Michal Mládek, který značkovou restauraci provozuje jako franšízant.
Vzdálenost do práce stále překážkou
Přesto se všichni oslovení zaměstnavatelé shodují: vzdálenost pracovních příležitostí od bydliště je Čechům stále ještě na překážku.
Firmy, které složitější dojíždění zaměstnanců samy dostatečně neošetří, obsazují místa jen těžko, a navíc mohou snadno přijít i o dosavadní pracovníky. Výhodu mají jen zaměstnavatelé s dobrým jménem. Zvlášť kvalifikovaní odborníci slyší na prestižní značku a možnosti profesního růstu, i když za nimi musí cestovat.
„Tato kritéria nad lokalitou často převažují. Dokáže-li společnost vyjít zaměstnancům vstříc a s dopravou do zaměstnání pomoci, ať už svozy, nebo finančně, a má-li dobrou pověst na trhu, tak ani delší dojíždění není neřešitelným problémem,“ dodává Králová.