Článek
Zvýšení počtu turbulencí lze přičítat teplejšímu vzduchu způsobenému lidskou činností a emisemi oxidu uhličitého, kvůli nimž se mění rychlost větru ve velkých nadmořských výškách, napsal s odkazem na odborníky server BBC News.
Častější turbulence tak souvisejí se změnami v tzv. tryskovém proudění. Jev, v angličtině známý jako jet stream, který se v atmosféře vyskytuje v asi 10kilometrové výšce, je proudění vzduchu ve směru ze západu na východ ve středních zeměpisných šířkách. Samotný jev existuje z velké části z důvodu rozdílu teplot mezi rovníkem a póly.
Největší nárůst turbulencí byl zaznamenán na letových trasách ve Spojených státech a v severních částech v Atlantském oceánu, výrazně jich přibylo také v Evropě, na Blízkém východě a v jižním Atlantiku.
NOAA: El Niño je tady. V Česku jsme na teplotní rekordy zvyklí
Např. v oblasti nad severním Atlantikem - jedné z nejfrekventovanějších letových tras světa - se celková roční doba trvání silných turbulencí zvýšila o 55 procent ze 17,7 hodiny v roce 1979 na 27,4 hodiny v roce 2020, zjistil výzkum.
Střední turbulence se zvýšila o 37 procent ze 70,0 na 96,1 hodiny a mírná turbulence vzrostla o 17 procent ze 466,5 na 546,8 hodiny, jak popisuje univerzita na svém webu.
Důkazy po mnohaletém výzkumu
„Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu v budoucnu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy, které naznačují, že tento nárůst již začal,“ konstatoval Paul Williams z univerzity v Readingu, který se na studii podílel.
„Měli bychom investovat do zdokonalení systémů předpovídání a detekce turbulencí, abychom zabránili tomu, že se drsnější vzduch v příštích desetiletích promítne do neklidnějších letů,“ dodal.
Turbulentní lety jsou nepříjemné, ale mohou vést i ke zranění či smrti cestujících, poznamenala zpravodajská stanice BBC. Silné turbulence jsou velmi vzácné, ale v bezoblačném prostoru mohou přijít zčistajasna, když cestující nejsou připoutáni.
Boeing během komerčního letu dosáhl rychlosti 1289 km/h
„Nikdo by neměl přestat létat, protože se bojí turbulencí, ale je rozumné mít bezpečnostní pás po celou dobu zapnutý, pokud se nepohybujete,“ poznamenal Williams.
Existují také finanční důsledky. Letecký průmysl přichází jen v USA ročně o 150 milionů dolarů (přes 3,3 miliardy korun) až 500 milionů dolarů (více než 11 miliard Kč) kvůli důsledkům turbulencí včetně opotřebení letadel. Turbulence si žádají také ekologické náklady, protože piloti spalují více paliva, když se jim při letu vyhýbají.
Aktuální studie byla publikována v odborném časopise Geophysical Research Letters.