Článek
Na půdě Vysokého učení technického v Brně v závěru školního roku diskutovali o zajištění lidských zdrojů pro energetiku významní odborníci, mezi nimiž nechyběli předsedkyně Státního úřadu jaderné bezpečnosti (SÚJB) Dana Drábová, předseda představenstva Skupiny ČEZ Daniel Beneš a rektor Vysokého učení technického (VUT) v Brně Petr Štěpánek.
Potřeba nové generace odborníků
Podíl absolventů VŠ technického směru klesl v Česku mezi lety 2001 až 2015 o čtyři procentní body na 22 procent, proti tomu podíl absolventů humanitních oborů narostl za stejné období o šest procentních bodů.
Z hlediska zajištění lidských zdrojů z toho pro energetiku plynou významné potíže. Hrozí totiž, že nebude kým nahradit stárnoucí silnou generaci odborníků.
Pro stavbu a následný provoz nových jaderných bloků musí podle generálního ředitele ČEZ Daniela Beneše vyrůst nová generace odborníků.
„Pokud počítáme se zprovozněním bloků po roce 2035, tak se nebavíme o současných vysokoškolácích, ale o dětech, které dnes chodí na základní školy. Potíž pak bude s předáním zkušeností, protože dvě třetiny dnešních odborníků ČEZ budou tou dobou už v důchodovém věku,“ připomíná Beneš.
Podle šéfa ČEZ je podpora technických oborů primární rolí státu, jenž by měl definovat potřebu a rozsah studijních oborů. Sám však přiznává, že spolupráce ČEZ a vysokých škol není na takové úrovni, na jaké by měla být.
Studentům chybí motivace
Dana Drábová vznesla otázku, zda dnešní energetika má vůbec současným studentům co nabídnout.
„Mezi studenty je mnoho chytrých hlav, ale chybí jim motivace. Energetika dnes není schopna mladou generaci přitáhnout, protože nenabízí zajímavé projekty. Na dobrý projekt se dobří lidé najdou, ale ten projekt musí nejprve existovat,“ tvrdí Drábová.
Jaderná energetika podle šéfky SÚJB vzhledem k bezpečnostním aspektům potřebuje takové odborníky, kteří „umějí kriticky myslet a umějí vyhodnotit informace“.
Podle názoru rektora VUT v Brně Petra Štěpánka je technické vzdělávání třeba podporovat hlavně na úrovni nižších vzdělávacích stupňů.
„Jedna otrávená učitelka matematiky dokáže napáchat tolik škody, že to mnohdy nelze vzít zpátky. Byl bych rád, kdyby se podařilo přilákat kvalitní pedagogy na vysoké školy, ale zároveň říkám, dělejme víc hlavně tam, kde je to potřeba. Učme děti hrou zájmu a lásce k technice,“ zdůraznil Štěpánek.