Článek
Odborníci chtějí získat data nejen o fungování škol, ale také o životě a práci samotných učitelů.
„Hlavním cílem je prozkoumat a popsat každodenní život střední odborné školy v období socialistického Československa, jelikož pamětníci z této doby pomalu mizí. Pamětníků z řad učitelů SOŠ se budeme ptát nejen na fungování této školy, ale i na jejich tehdejší život a práci," vysvětlil Šimáně.
Jak se plnily požadavky režimu?
Podle vědců je zřejmé, že výchova a vzdělávání byly v ČSSR pod důsledným dohledem vládnoucího režimu a měly sloužit k naplňování režimních cílů.
„O tom, jakým způsobem bylo školství v té době formováno, jakým způsobem učitelé naplňovali režimní požadavky, ovšem téměř 30 let od sametové revoluce mnoho nevíme. Systematický historicko-pedagogický výzkum tohoto období u nás totiž v podstatě neexistuje," uvedl Šimáně.
Základní školy: Buďte ateisté!
Sám Šimáně se dějinám pedagogiky a školství 19. a 20. století věnuje dlouhodobě. V minulosti se podílel na řešení podobně zaměřeného projektu orientovaného na každodenní život základních škol v období normalizace pohledem učitelů.
Z výsledků jej překvapila zejména důsledná snaha o ateizaci společnosti (postupný odklon od náboženství a jeho norem – pozn. red.), v níž měli právě učitelé sehrávat důležitou roli.
Zaměření na střední školy nyní zvolil vzhledem k orientaci zmíněného Institutu celoživotního vzdělávání.
Výzkum vědci z MENDELU koncentrují na školy v bývalém Jihomoravském kraji, který byl tehdy větší než dnes a patřila do něj i některá města z dnešní Vysočiny, Olomouckého a Zlínského kraje. Chtějí mluvit s několika desítkami učitelů, s některými i vícekrát.
„Rozhovory navíc budeme chtít kombinovat i s archivním výzkumem. Respondenty oslovujeme na základě našich kontaktů se současnými pracovníky SOŠ, přes známé a v neposlední řadě takzvanou metodou sněhové koule, kdy nám respondenti sami doporučují další případné respondenty. Oslovujeme i naše studenty univerzity třetího věku," dodal Šimáně.
Může se vám hodit na Zboží: