Článek
Do letošního ročníku soutěže, která je určena především studentům 2., 3. a 4. ročníků středních a také vyšších odborných škol a jejich učitelům, se přihlásila více než stovka účastníků z celé republiky.
Modelování prototypů a jejich tisk
Prestižní klání otestuje znalosti a digitální dovednosti studentů ve 2D kreslení a 3D modelování. Vůbec poprvé budou studenti soutěžit také v kategorii zaměřené na modelování prototypů, které si také pomocí metody 3D tisku vytisknou na přístrojích v laboratořích VUT.
„Tuto soutěžní kategorii jsme vyhlásili díky spolupráci s Ústavem konstruování FSI VUT, který středoškolákům umožní využívat vybavení svých laboratoří, především 3D tiskárny. Technologická revoluce jde kupředu a 3D tisk už je v průmyslových podnicích standardem. Začíná tedy pronikat i do výuky technických předmětů na středních školách. Studenti si mohou 3D tisk vyzkoušet v reálných podmínkách,“ uvedl Marek Rozehnal ze školicího střediska Computer Agency, které soutěž pořádá již 23 let.
Studenti podle zadání vytvoří, navrhnou a pak také na 3D tiskárnách vytisknou svůj model. Při práci využijí nejmodernější vybavení laboratoře, k němuž mají běžně přístup pouze studenti a výzkumníci z VUT.
Motivace studentů i učitelů
„Naše pracoviště se zapojilo do celoevropského projektu FabLabNet, jehož cílem je zpřístupňovat špičkové technologie pro 3D tisk širší odborné veřejnosti. Pro středoškoláky a jejich učitele je zapojení se do StrojLabu, našeho studentského inkubátoru, skvělou příležitostí, jak získat konkrétní představu o výzkumu a vývoji v oboru 3D tisku. Obor se vyvíjí dynamicky a nabízí technická řešení problémů, se kterými si strojírenství jinými metodami tak efektivně nedokáže poradit,“ popsal David Paloušek, vedoucí Odboru reverzního inženýrství a aditivních technologií FSI VUT.
„Zapojení do soutěže je pro nás také způsob, jak oslovit talentované studenty a motivovat je ke studiu strojního inženýrství,“ dodal.
Soutěžního klání se účastní nejen studenti, ale také jejich učitelé. Mají možnost srovnat se s ostatními vyučujícími, ale také je to motivuje k tomu, aby na sobě pracovali a dále se vzdělávali. Je to prospěšné i pro vztah se studenty.