Hlavní obsah

Brigády už nejsou jen letní záležitostí

Právo, kil

Firmy se v létě perou o brigádníky. Je jich nedostatek, zatímco volných míst přibývá. Velkou poptávku po sezónních pracovnících hlásí zaměstnavatelé z oboru bezpečnostních služeb a z maloobchodu. Někteří z nich řeší akutní deficit pracovních sil tvorbou personálních databází a znovu oslovují lidi, kteří projevili zájem o brigádu v minulosti. Vedle toho firmy souběžně hledají a nabírají nové uchazeče.

Foto: Profimedia.cz

Na stálé brigádníky spoléhá jeden z největších zaměstnavatelů v gastronomii, McDonald’s.

Článek

Zvýšený počet letních brigádníků potřebuje společnost Securitas, největší zaměstnavatel v segmentu bezpečnostních služeb v Česku. „Výdělky dosahují dle druhu práce až 135 korun na hodinu. Nejvíce volných brigádnických míst nabízíme v období prázdnin, muže hledáme hlavně na hlídání skladů a obchodů, ženy se uplatní například jako recepční. Brigády jsou vhodné nejen pro studenty, ale prostor u nás najdou i lidé, kteří hledají práci na zkrácený úvazek,“ říká za Securitas Jan Peroutka.

Brigáda může být pro řadu uchazečů prvním krokem, jak získat stálé pracovní místo

Zároveň připouští, že brigáda může být pro řadu uchazečů prvním krokem, jak získat stálé pracovní místo. „Hledáme například středoškolsky vzdělané zaměstnance, kteří jsou schopní obsluhovat technické a monitorovací systémy,“ dodává Peroutka

Cenné posily týmů

Naproti tomu na stálé brigádníky spoléhá jeden z největších zaměstnavatelů v gastronomii, McDonald’s. Týká se to zejména studentů, matek na mateřské nebo seniorů, kteří si chtějí celý rok přivydělávat a potřebují flexibilní plánování směn kvůli svým ostatním povinnostem. I přes velkou základnu stálých zaměstnanců a dlouhodobých brigádníků hledá McDonald’s další.

„V současnosti hledáme stovku brigádníků. Vysoký počet je dán především flexibilním systémem směn v našich restauracích. Pokud je brigádník šikovný, můžeme mu nabídnout velice zajímavý mzdový vývoj v naší společnosti, dlouhodobou perspektivu a profesní rozvoj,“ říká Linda Šefčíková, HR manažerka McDonald´s.

Celoroční příležitost

V bankovním sektoru jsou šikovní brigádníci nedocenitelní. Například v ČSOB nabízí brigády celoročně a zájem o ně je především z řad vysokoškolských, ale i středoškolských studentů.

„Preferujeme dlouhodobé brigády. Smlouvy tak většinou uzavíráme na celý rok,“ vysvětluje Renata Krulichová, specialista HR marketingu a komunikace.

Banka také dlouhodobě spolupracuje s různými vysokými školami. Studenti a absolventi jsou totiž velmi důležitým zdrojem kandidátů. V současnosti ČSOB spouští pro obchodní segment banky program Studuj a pracuj.

„Studenti k nám budou chodit na brigádu, v rámci níž budou absolvovat i odborná školení, a po absolvování celého programu budou mít možnost nastoupit na konkrétní obchodní pozici,“ vysvětluje Krulichová.

Databáze jsou užitečné

Některé firmy se snaží řešit nedostatek brigádníků spíše než hledáním nových externích posil tvorbou speciálních personálních databází. Ty zahrnují takzvané stálé brigádníky, kteří se v minulosti osvědčili a existuje u nich velká pravděpodobnost, že budou mít zájem o další brigádu. Současně zaměstnavatelům odpadají starosti se zaškolováním zcela nových uchazečů. Jde například o pozice prodavačů v obchodech, kde je třeba mít alespoň základní znalosti o prodávaném zboží a doprovodných službách.

”Máme k dispozici několik desítek lidí, které není nutné na místa prodavačů zaučovat, protože s nimi máme na těchto pozicích dobré a ověřené zkušenosti z minulosti. Jejich výhodou je také časová flexibilita, kdy jsou ochotni pracovat i večer či o víkendech, což zvláště u mladší generace nebývá zvykem,“ uvedla Ingrid Janáčová, specialistka náboru z Expert Elektro s tím, že v případě těchto „stálých brigádníků“ jde o smluvní vztah formou dohody o pracovní činnosti nebo provedení práce.

„Zaskočí“ i ženy na mateřské

Podobnou zkušenost potvrzuje i centrum s prodejnami značkového oblečení Freeport Fashion Outlet. „Některé z obchodů hledají zkušené a ověřené pracovníky pro letní brigádu i mezi bývalými zaměstnankyněmi, které jsou na mateřské,“ uvedl ředitel centra Jan Procházka s tím, že vedle požadavků na komunikativnost a příjemného vystupování je vzhledem k návštěvníkům z Rakouska, kteří tvoří přibližně polovinu ze všech zákazníků centra, podmínkou i poměrně dobrá znalost německého jazyka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám