Hlavní obsah

Blíží se krajská kola Logické olympiády. Musíme rozvíjet silné stránky žáků, říká ředitelka školy

V pátek proběhnou krajská kola Logické olympiády. Do soutěže pořádané Mensou Česko se letos přihlásilo přes 108 tisíc účastníků z celé ČR. Ti se v průběhu října utkali online a nejlepší řešitelé ze základního kola se teď setkají osobně nad testy v jednotlivých krajích. Středočeské kolo soutěže se uskuteční ve škole Open Gate v Babicích u Prahy, která do logického klání své žáky a studenty rovněž pravidelně přihlašuje.

Foto: Mensa Česko

Ředitelka školy Open Gate Petra Dobešová

Článek

Škola Open Gate – a nejen ona – často do této soutěže, kde nerozhodují pouze naučené znalosti, přihlašuje nejen jednotlivce, ale celé třídy. Proč je Logická olympiáda důležitá a jak zmíněná škola obecně přistupuje k nadaným dětem, objasnila v rozhovoru její ředitelka Petra Dobešová.

Daří se odhalovat nadané studenty i pomocí přijímacích zkoušek na střední školy a gymnázia?

Samotné jednotné přijímací zkoušky vám toho o přirozené inteligenci, nebo chcete-li nadání studenta, moc neřeknou. Dobrá škola má proto vedle jednotných testů i vlastní školní část přijímaček, kterou může otestovat studijní předpoklady uchazeče i jeho soulad s filozofií dané školy.

Na většině českých škol bohužel přetrvává praxe, že výchovní poradci jsou primárně pro ty, kteří v učení zaostávají. Ti, kteří se učí dobře, si přece poradí sami…

O mimořádném nadání dítěte nemusí vědět ani jeho okolí, říká koordinátorka Logické olympiády

Věda a školy

Mohou o nadání něco napovědět výsledky ze soutěží, jako je Logická olympiáda a další školní olympiády?

Logická olympiáda je skvělá v tom, že mimo samotné testy nevyžaduje žádné extra znalosti. Je to nízkoprahový způsob, jak se dozvědět, že má dítě logické myšlení, což je základní předpoklad pro studium na gymnáziu. Pro rodiče i dítě samotné to může být jeden z indikátorů, jestli je pro ně právě třeba osmileté gymnázium vhodná cesta.

Jak by měly školy pracovat s talentovanými dětmi, aby rozvíjely jejich nadání?

Mimořádně nadané děti bývají někdy ve třídách na okraji kolektivu a nechtějí se raději moc projevovat, aby nevyčnívaly. Základem je tedy vytvářet ve třídách bezpečné, tolerantní prostředí, kde se děti nemusí bát vynikat. V rámci hodin pak dobře funguje diferenciace výuky, kdy mohou učitelé dávat studentům různě obtížná zadání.

V hodinách ale asi není čas na všechno…

To není. Mimořádně nadané studenty je potřeba podporovat nejen během výuky, ale i v rámci mimoškolních aktivit.

A to jak?

Škola by měla studentům proaktivně nabízet cesty, jak mohou mimo výuku rozvíjet svůj talent. Na Open Gate máme v tomto směru dobré zkušenosti s akademickými kluby, ve kterých mají studenti šanci se potkávat s dalšími dětmi s podobnými zájmy. Kluby jsou založené na mentoringu učitele a předávání zkušeností od starších studentů k mladším.

V Logické olympiádě bude zápolit rekordních 108 tisíc účastníků

Věda a školy

To od studentů každopádně vyžaduje vlastní aktivitu.

Ano, aktivní zájem ze strany studentů je základní předpoklad. Když jim ale škola dá podporu, funguje to.

Můžete uvést nějaký příklad?

Naposledy u nás takto sami studenti iniciovali založení knižního klubu. Ukázalo se, že ani diferenciace ve výuce některým nadšeným čtenářům nestačí a chtěli víc. Ve čtenářském klubu teď čtou složitější knihy a pod vedením učitele o nich debatují.

Patří vlastně mimořádně nadané děti mezi premianty třídy?

Když si najdou téma, které je zajímá, dokážou podat nadstandardní výkon. Úplně je to pohltí. Na druhou stranu jsou tyto děti často velice křehké. Kladou si na sebe velké nároky a mají posunuté hranice toho, co by chtěly umět. Samy si na sebe si vytvářejí tlak na výkon a některým to může ublížit. Škola by s nimi proto měla umět pracovat a dát jim odpovídající podporu.

Jakou roli mají v rozvoji nadání výchovní poradci?

Na většině českých škol bohužel přetrvává praxe, že výchovní poradci jsou primárně pro ty, kteří v učení zaostávají. Ti, kteří se učí dobře, si přece poradí sami. Jsou nadaní a nepotřebují nic navíc. Vede to k unifikaci, kdy dítě tlačíme ve slabých stránkách na průměr – místo abychom rozvíjeli jeho silné stránky a umožnili rozvoj mimořádného talentu.

Co tedy s tím?

Optimálně by mělo školní poradenské centrum sloužit všem studentům a individuálně s nimi řešit jejich osobní rozvoj. Od vhodných volnočasových kroužků přes volitelné předměty až po konzultace ohledně výběru vysoké školy.

Ráda bych zároveň připomněla, že na Open Gate studují díky stipendijnímu programu Nadace The Kellner Family Foundation také talentované děti ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Vyžadují nějaký specifický přístup?

Tato sociální stipendia čerpá zhruba třetina našich studentů. Jsou to motivované děti se studijním potenciálem, které ale vyrůstají ve složitých rodinných podmínkách a bez pomoci zvenčí by gymnázium pravděpodobně nikdy nevystudovaly. Bydlí u nás na studentské koleji a pocházejí ze všech koutů Česka. V jejich případě někdy bývá nadání skryté a má různorodé projevy. Je potřeba rozvíjet ho individuálně, postupnými kroky s výchovnou poradkyní.

Za těch bezmála 20 let, co se v Open Gate rozvoji talentovaných dětí z neúplných rodin věnujeme, pro ně máme vyvinutou ucelenou metodickou podporu.

Studenti z VŠCHT oslavili mimořádný úspěch. Na prestižní soutěži porazili týmy z celého světa

Věda a školy

Výběr článků

Načítám