Článek
V debatě na téma „Co přispěje k bezpečnému klimatu na školách“ pojmenovala Lucie Hermánková z projektu Minimalizace šikany hlavní pravidla, jak vzniká bezpečné prostředí ve škole, které je základní podmínkou dobrého učení.
Když dítě neumí vztahová pravidla, neznamená to, že selhala rodina.
„Vnímám školu jako prorostlý organismus. Buď tam bezpečno zkrátka je, nebo není,“ konstatovala Hermánková.
„Nelze chtít po dětech, aby si tam bezpečí udělaly jen samy, to nemohou.”
Rostou rizika
Bezpečné klima ve třídě úzce souvisí s bezpečným klimatem v celé škole. To se tvoří seshora. „Máme zkušenosti, že pokud měl učitel ve své třídě problémy, souviselo to s tím, že nebyly úplně dobré vztahy i ve sborovně,“ uvedla Hermánková.
V souvislosti se současnou dobou sice rizika v tomto směru rostou, ale zároveň dle jejího vyjádření stoupá poučenost pedagogických sborů a přibývá škol, které cíleně pracují s bezpečným klimatem.
Bezpečí se nedá zajistit jinak než vztahovými pravidly ve třídách i ve sborovnách a není to jednorázová akce, ale dlouhodobá práce.
Musí získat s vrstevníky zkušenost
„Když dítě neumí vztahová pravidla, neznamená to, že selhala rodina,“ zdůraznila odbornice na šikanu. Samo musí nejprve se svými vrstevníky získat zkušenost.
Děti jsou tedy podle ní nějak vychované z rodin, ale rodič, i kdyby sebevíc chtěl, není schopen dítě připravit na to, jak bude fungovat ve vrstevnické skupině. Už jen proto, že každá je jiná.