Článek
„Vyznění schůzky vypadá docela dobře. Pan ministr informoval paní předsedkyni, že toto je z vyhlášky pryč,“ popsala Novinkám a Právu členka výkonného výboru Učitelské platformy a ředitelka ZŠ Bystřice Jana Servusová.
Ministr zároveň ujistil, že se nemají výrazně snižovat peníze na individuální výuku
Ministerstvo totiž mělo v plánu v rámci vyhlášky týkající se podpůrných opatření pro postižené či znevýhodněné děti snížit objem financí na platy asistentů pedagoga, školní psychology či speciální pedagogy. Na 30 tisíc asistentů by tak dostávalo v průměru na tarifech o více než tisícovku méně.
„Konkrétně toto snížení je podle paní předsedkyně pryč. To je opravdu hodně dobré,“ pochvalovala si Servusová.
Školám hrozí, že přijdou o další půlmiliardu
Stejně tak byla spokojena s tím, že ministr kolegyni ujistil o tom, že se nemají výrazně snižovat peníze na individuální výuku. Původně totiž ministerstvo školství navrhovalo změnit financování škol tak, že by se středním školám plošně snížily finance na dělení hodin do menších skupin, semináře, volitelné předměty či tandemovou výuku o 15 procent. To byl právě hlavní impulz, kvůli němuž se tři čtvrtiny škol vrhly v pondělí do stávky.
Vznikly totiž obavy z razantního snížení kvality vzdělávání. Učitelská platforma požadovala, aby plošné snížení bylo na úrovni pěti procent jak pro střední, tak pro základní školy. To, že by omezení financování nemělo být větší, měl Bek na jednání s Mazancovou rovněž potvrdit.
„Bohužel pět procent pro malotřídní školy je podle mých informací už významný zásah a budeme ještě chtít jejich situaci řešit zvlášť. Pro některé z nich by to mohlo být likvidační, tak bychom chtěli vědět, co s nimi bude chtít stát dělat,“ uvedla Servusová.
Další diskuze
Podle ní se ministr dohodl s Mazancovou na dalších jednáních za účasti ostatních odborných skupin a školských asociací.
„Ministr vyjádřil ochotu nadále diskutovat o sporných otázkách. A zároveň nás ujistil, že se chce dále setkávat s učitelským terénem tak, abychom do budoucna znali své postoje dříve, než se začnou uskutečňovat protestní kroky,“ dodala.
Jedním z dalších témat jednání bude také širší úprava vyhlášky o asistentech pedagoga. Ministerstvo má za cíl zajistit je školám nárokově, aby o ně nemusely žádat u pedagogicko-psychologických poraden. Asistenti by měli mít větší jistotu na svých pozicích, protože poradny je nyní přiřazují k dětem s handicapem. Když už je nepotřebují, pozice zaniká.
Vyhláška má zajistit několik asistentů pro jednotlivé školy. Nicméně jsou školy, které mají postižených dětí více, jiné školy zase nemají žádné. Novela vyhlášky už byla několikrát stažena ze schvalovacího procesu, naposledy samotným Bekem s tím, že je zatím nepřijatelná.