Článek
„Tolerance rodičů u středoškoláků bude jiná než u těch malých dětí. Ale chceme dát najevo, že jde o vytvoření podmínek pro vzdělávání i budoucí generace,“ řekl Právu Dobšík.
Věřím, že lze najít východisko z obtíží, ve kterých je financování některých pozic ve školství.
Připomněl, že by se měly snižovat zejména platy nepedagogických pracovníků, kam spadají nejen kuchařky, ale i další provozní zaměstnanci jako školníci, uklízečky, hospodářky či správci IT.
„A pokud lidé z kuchyní utečou, nevím, jak třeba do mateřských škol budou dodávat jídlo nějaké firmy. Během příštího týdne budeme chystat osvětovou kampaň,“ dodal s tím, že v některých lokalitách zavřou celé školy. Rodiče by prý měli mít informace tři dny předem.
Odbory uskuteční celodenní stávku ve školách
Bek nebere celodenní stávku na lehkou váhu. „Považuji věc za vážnou a myslím si, že i odbory si musí být vědomy, že takhle rázné gesto vyvolá ve veřejnosti řadu otázek, které leckdy budou mířit nejen na stranu vlády, ale i na odbory a učitele. Věřím, že prostor pro jednání tady ještě je,“ řekl v České televizi Bek.
Odborář Dobšík nyní na pražské konferenci Školství 2024 oznámil, že se s Bekem sejde příští týden. MŠMT bude mít podle Dobšíka v té době podrobnější přehled, jak to vypadá s tzv. PHmaxy, tedy maximálními počty hodin výuky, v jednotlivých oborech.
„My jsme se dohodli, že se příští týden sejdeme, že ministerstvo školství bude mít podrobnější přehled, jak to tedy s těmi PHmaxy v jednotlivých oborech vypadá a kde se tedy bude hledat nějaký kompromis,“ řekl Dobšík.
Hodnota PHmax představuje maximální týdenní počet hodin vyučování v rozsahu podle rámcového vzdělávacího programu financovaný ze státního rozpočtu. |
Na příští týden má ministr ještě připraveno jednání s premiérem Petrem Fialou (ODS).
Stačí pět miliard
Bek zároveň chce prosadit bod školství pro jednání předsedů koaličních stran v příštím týdnu. Doufá, že současná podoba rozpočtu školství ještě není finální a že ji bude možné navýšit.
„Věřím, že je ještě cesta, jak najít východisko z obtíží, ve kterých je financování některých pozic ve školství,“ uvedl s tím, že o platy učitelů se nejedná, protože ty se mají navýšit.
Nicméně si stojí za tím, že by se měl omezit nárůst úvazků nových učitelských pozic. Ale i to je právě věc, která učitele nadzvedává. Podle nich by úpravy financování školství vedly k omezení kvality výuky.
Bek: Finance na tisíce školníků a kuchařek budou
Rušit by se musely tandemové výuky, které mají obecně pozitivní ohlas. Stejně tak by se musely přestat dělit hodiny některých předmětů na menší skupiny žáků podle jejich schopností. Navíc lze předpokládat, že při úsporách na nepedagozích přijdou o přislíbené peníze navíc i učitelé.
„Chci hledat cestu k dohodě, jakým způsobem zbrzdíme personální nárůst, který je příčinou problémů,“ zmínil Bek. Podle něj by stačilo, kdyby se navýšil rozpočet školství o pět miliard.
Poslanec Jan Berki (STAN) si od jednání Beka s premiérem slibuje, že by k nějakému posunu mohlo dojít. „Jednání se ještě povedou. V zásadě jde o to, dostat tam nějakou část od čtyř do šesti miliard,“ řekl Právu.
Skeptičtější byl jeho kolega ze sněmovního školského výboru Pavel Klíma (TOP 09). „Spíš zůstane rozpočet takovýto a budeme hledat zdroje během příštího roku. Hledání vnitřních zdrojů by znamenalo škrtání někde jinde,“ sdělil Právu s tím, že jasněji by mohlo být po dalším kolečku jednání v příštím týdnu, kdy se sejdou i koaliční experti na vzdělávání.