Hlavní obsah

Bek chce rychle navýšit kapacity škol

Navýšit chybějící kapacity od mateřských přes základní po některé střední školy má za jednu z hlavních priorit ve čtvrtek jmenovaný ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Kromě toho by rád snížil počet odkladů nástupu dětí na základní školy a odstraňoval bariéry v přístupu ke vzdělávání. Bek vystřídal Vladimíra Balaše (STAN).

Foto: Jan Handrejch, Právo

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek jmenoval Mikuláše Beka ministrem školství

Článek

„Vstupuji do funkce s velkou pokorou vůči nejdražší komoditě v tomto světě, což je čas. I když půjde všechno dobře, mám před sebou jen něco víc než dva roky. Neslibuji žádnou revoluci, ale něco, čemu říkám svižná evoluce,“ řekl ve čtvrtek novinářům poté, co jej na ministerstvu školství do funkce uvedl premiér Petr Fiala (ODS).

Ten připomněl, že se s Bekem zná dvacet let nejen z Masarykovy univerzity v Brně, kde po něm Bek v roce 2011 převzal rektorské žezlo.

Neslibuji žádnou revoluci, ale svižnou evoluci
Mikuláš Bek

„Ví, do čeho jde, zabývá se vzděláváním prakticky celý život. Jeho odbornost je nesporná, má už i politické zkušenosti,“ uvedl Fiala.

Dodal, že je v první řadě třeba se vypořádat s nedostatkem míst v mateřinkách i v základních školách ve větších aglomeracích a v některých typech středních škol. To se vzhledem k sílícím ročníkům projevilo letos, kdy u přijímaček, zejména ve velkoměstech, neprošli i mnozí premianti.

Rozdíl v přijetí na gymnázium v Praze a mimo hlavní město činí i desítky bodů

Věda a školy

„Je potřeba přemýšlet, jak navýšit kapacity škol ve spolupráci s obcemi a kraji. A je třeba nalézt vhodné investice pro zajištění dostatečné kapacity infrastruktury,“ uvedl Fiala.

Bek připustil vážnost situace: „Je velmi kritická v některých oblastech. Ukazuje, že na švech systému, na přechodových fázích, čelíme obrovským potížím, které bych nazval krizí. To, že nebude masivně uspokojena poptávka studentů po středoškolském vzdělávání všeobecného typu, je další příznak obtížné situace.“

Odklady školní docházky dosahující 20 procent nazval „patologickým příznakem situace“.

Za další slabinu označil chybějící politickou shodu. O prioritách proto chce jednat s parlamentní i neparlamentní opozicí. Podle něj je třeba také uklidnit vzrušenou debatu o změnách v rámcových vzdělávacích programech.

O financování vysokých škol, zejména o nízkých platech v humanitních oborech, bude Bek jednat s rektory a Radou VŠ. „Je třeba najít řešení, které povede k nápravě situace, kterou považuji za alarmující a pobuřující a rozumím nespokojeným,“ řekl.

Některé střední školy vypisují 2. kolo přijímaček, stát jejich počet nezná

Věda a školy

Své cíle chce přiblížit 16. května. Chystá se přes léto začít sahat i do legislativy.

Ministrovy záměry lidé z terénu chválili. „Nedostatek kapacit je problém, který se šíří už delší dobu, a je potřeba s tím něco dělat. Bude skvělé, když se do toho pan ministr s vervou pustí,“ řekl Právu prezident Asociace ředitelů ZŠ Luboš Zajíc.

Kvituje to i šéf školských odborů František Dobšík. „Že jsou kapacity problém, je naprostá pravda. Mělo se to řešit dřív. Upozorňovali jsme na to už ve chvíli, kdy tyto silné ročníky naskočily do mateřských škol,“ řekl Právu.

„Ministerstvo říká, kolik míst na středních školách je statisticky volných – akorát ta struktura oborů nesedí na zájem, který tam je. Ve druhém kole přijímaček se skoro všichni dostanou, ale asi ne tam, kam by si představovali,“ sdělil Právu.

Ocenili také snahu omezit odklady nástupu do prvních tříd základních škol, i když některé děti odklad potřebují. „Šlo by to řešit přípravnými třídami, což by bylo pro děti lepší, než kdyby se vracely do stejného ročníku mateřských škol,“ domnívá se Zajíc. Podle Dobšíka se ale potíž táhne desítky let a řešení není snadné. „Přípravné třídy to neřeší natolik, jak by mohly,“ míní.

Pavel jmenoval ministry

Domácí

Fiala uvedl ministry. Bek slibuje ve školství „svižnou evoluci“. Dvořák chce vyvracet české „chiméry“ o EU

Domácí

Výběr článků

Načítám