Hlavní obsah

Baťův Lockheed Electra se vrací do ČR s pomocí Johna McCaina

Novinky, Alex Švamberk
Praha

Do České republiky se v příštím roce vrátí letadlo Lockheed L-10 Electra výrobního čísla 1091, které před druhou světovou válkou zakoupil a používal Jan Antonín Baťa. Uvedl to ve čtvrtek Milan Mikulecký z Letiště Točná, kde by stroj měl být vystaven v nově otevíraném muzeu. Stroj nyní prodělává kompletní rekonstrukci v USA, kde by měl ve dnes poprvé vzlétnout.

Článek

Ministr kultury Jiří Besser uvedl, že až bude stroj na půdě České republiky a bude doloženo jeho vlastnictví, mohl by být zapsán na seznam technických kulturních památek. „Jsem rád, že se podařilo soukromému investorovi získat technickou památku. Vláda si stanovila za cíl podporovat mecenášství, vklady soukromého kapitálu do kultury.“ Toto je podle něj jeden z prvních případů, kdy se ukazuje, že to funguje.

Možné zařazení Lockheedu na seznam technických památek jen podtrhává mimořádný význam stroje. Electra je sice americké letadlo, ovšem je spojeno nejen a americkou ale u tohoto kusu i s českou historií a má mimořádně pestrý osud.

Pohnutý osud Electry

„Vyroben byl pro americkou pilotku Amelii Earhartovou, která jako první přeletěla Atlantik. Její letadlo odkoupil Jan Antoním Baťa, který s ním jako první a dosud jediný Čech obletěl svět,“ uvedl Mikulecký.

„Je to také jediné letadlo, které nepadlo do německých rukou. Za dramatických okolností ulétlo a nouzově přistálo bez paliva v Paříži, kde mu nechtěli dovolit dosednout, protože patřilo říši. Pak sloužilo britské vládě a bylo evakuováno do Kanady, kde je Baťa prodal Kanadskému královskému letectvu RCAF. Jako jediná Electra byla ozbrojená, používala si při protiponorkových hlídkách. Při rekonstrukci dva technici, z nichž jeden dělal na Electrách a druhý na bombardérech B-25, zjistil, že letadlo mělo pumové závěsníky,“ uvedl dále Mikulecký.

Pestrý osud měl stroj i po válce, zmínil Mikulecký: „Měl celkem jedenáct vlastníků. Od RCAF jej odkoupila herečka Margaret O´Brien, který začínala jako dětská hvězda. Později ale letadlo používala i skupina zločinců při pašování marihuany z Mexika. Zabavila je americká protidrogová agentura DEA a od ní stroj koupil texaský milionář Doc Almand.“

McCainova pomoc

Získat letadlo ovšem nebylo nijak lehké, uvedl Mikulecký. „Když jsme se mu ozvali z Čech, Almand s námi čtyři roky vůbec nekomunikoval. Jako milionáři mu nabízet peníze nemělo cenu, Navíc má vlastní sbírku letadel.“

Přesto se Electru podařilo získat, ovšem až na intervenci neúspěšného republikánského kandidáta na prezidenta John McCaina. “Almand vždy podporoval republikány,“ vysvětlil Mikulecký a dodal, jak se podařilo dostat se k Johnu McCainovi: „Jeho poradce pro Evropu v předvolební kampani byl Čech.“

Almand nakonec vyšel vstříc a letadlo prodal. Ještě zavzpomínal, že nad Československem létal. Prahu zná z dob závěrečných bojů druhé světové války ze vzduchu,“ uvedl Mikulecký

Nákladná rekonstrukce a velké plány

Pořízení letadla a následná rekonstrukce se podle Mikuleckého pohybuje v řádech desítek miliónů. Přesnou částku neuvedl. Zmínil, že stroje je o to cennější, že původní je i interiér. Navíc je stále registrován v kategorii standard jako nové letadlo, takže se může normálně provozovat. Americká registrace mu zůstane i po přeletu do Evropy, která se staví k provozu veteránu méně příznivě.“

 Letiště Točná

Electra by se měla do Prahy na Točnou dostat v příštím roce. Zatím není jasné, zda ji přiveze transportní letadlo nebo loď, či přiletí sama. „Přelet přes sever Atlantiku by byl tak 50 na 50,“ uvedl Mikulecký. „Stroj nemá odmrazování náběžné hrany.“

Létat by však Electra v Česku měla. „Připravují se tři posádky z českých pilotů. Jde o zkušené dopravní piloty, kteří mají nalétány tisíce hodin.“ Podle Mikuleckého jsou plány velké, zvažuje se i zkusit zopakovat Baťovu cestu kolem světa. Mikulecký už se účastnil přeletu replik Avií BH-1 a BH-5 do Bruselu.

Electra bude vystavena na rekonstruovaném letišti Točná, kde vznikne i letecké muzeum s létajícími exponáty. Starosta Prahy 12 Petr Hána si rekonstrukci pochvaloval, protože obvod nic nestála, navíc ctí tradice: „Za tržní hodnotu se podařilo prodat sportovní letiště při zachování jeho funkce. Zachoval se genius loci. Hangáry se rekonstruují do původní podoby z padesátých let a i ty nové budou postavené ve stejném duchu.“

I nový hangár pro Electru, který bude částečně prosklený a klimatizovaný bude zapadat do charakteru letiště. Kvůli historickým letadlům, byla i prodloužena a modernizována vzletová a přistávací dráha. Hána vysvětlil, proč nyní postupuje rekonstrukce rychleji: „Skončily spory s bývalým provozovatelem letiště, jímž byl aeroklub. Investor od aeroklubu zakoupil i hangáry.“

Výběr článků

Načítám