Batman, dvojčata či želvy. Výzkumníci tvoří z počítačových virů obrazy pro umělou inteligenci

Ostrava

Vědci z Fakulty elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO) učí umělou inteligenci rozpoznat počítačové viry zajímavým způsobem. Pomocí matematické metody vytvářejí z počítačových virů a červů obrazy, které následně předávají k identifikaci umělé inteligenci.

Vědci tvoří z počítačových virů obrazyVideo: Ivan Zelinka, VŠB-TUO

Výzkum ostravských vědců by se tak dal zjednodušeně označit za propojení užitečného s krásným. Obrazy například různých zvířat, květin, hvězd či postav z filmů a knih pomáhají umělé inteligenci odhalit, zda se jedná o dobrý, nebo nebezpečný software, tedy malware.

Ostravští vědci se zaměřili hlavně na počítačové viry, červy a další typy sotfwaru navržené k poškození, narušení či neoprávněnému přístupu k počítačovým systémům. Vedle vizuálně poutavého zobrazení počítačových záškodníků zvyšuje navržená metoda přesnost jejich detekce a přináší nové poznatky o jejich chování.

Dali umělé inteligenci 130 tisíc obrázků

„Vyvinuli jsme metodu, která dokáže monitorovat dynamické chování malwaru a převést je pomocí fraktální geometrie, což je odvětví matematiky zabývající se velmi členitými útvary a jejich zobrazením, do velmi hezké vizuální podoby,“ vysvětlil autor metody Ivan Zelinka.

Univerzita připraví pro ostravskou radnici stavební úředníky „na klíč“

Vznikly tak třeba obrázky siamských dvojčat, Batmana, černé lilie, golema, ale i různých částí lidského těla.

Foto: Ivan Zelinka, VŠB-TUO

Z počítačových virů vznikl například obraz motýla

Zelinka dodal, že následně se vzniklými obrazy probírala umělá inteligence a učila se rozeznávat špatný software od dobrého.

„Předali jsme umělé inteligenci asi 130 tisíc obrázků ve dvou typech experimentů, z toho polovina byl goodware a polovina malware. Poté jsme jí předložili zcela neznámé viry a chtěli po ní vyhodnocení. Dokázala malware rozeznat s úspěšností až 91 procent a stále se zlepšuje,“ popisoval ostravský vědec, který výsledky výzkumu spolu s kolegy publikoval v odborném časopise Mathematics and Computers in Simulation.

Otevírají se nové cesty výzkumu

Studie podle vědců otevírá nové cesty ve výzkumu malwaru a ukazuje, že fraktální geometrie může výrazně zlepšit jejich vizualizaci a klasifikaci.

„Vzhledem k tomu, že se oblast kybernetické bezpečnosti vyvíjí a stále se objevují nové hrozby, budou podobné interdisciplinární metody zásadní pro to, abychom si před těmito nebezpečími zachovali náskok. Proto ve výzkumu pokračujeme a po dynamických analýzách se zaměřujeme i na ty statické, které jsou pro odhalení nebezpečných virů v praxi rychlejší,“ objasnil Zelinka.

„Zakážu iPhony všem.“ Rozčilený Musk se drsně obouvá do Applu kvůli jeho AI

AI

Řadu přínosů má podle mluvčí VŠB-TUO Petry Halíkové i Zelinkou vyvinutá metodika na základě dynamické analýzy. Poskytuje totiž informace i o řadě detailů v chování malwaru v reálném čase.

„Metoda s pomocí dynamické analýzy je důležitá pro další výzkum, aby odborníci mohli ex post virus analyzovat a zkoumat. Navíc se nám otevřela řada dalších zajímavých odborných otázek,“ doplnil informatik a kybernetik Zelinka.

Inspirace pro výtvarníky

Fraktální geometrie a fraktály se využívají v řadě vědeckých oborů, ale inspiruje se jimi i řada výtvarníků. Zmíněný ostravský vědec se mezi umělce sice neřadí, ale zálibu ve výtvarném umění a fraktálech přiznává.

„Jedná se o velmi krásné obrazce a já jsem rád, když velmi abstraktní pojmy, nebo v tomto případě digitální chování v kyberprostoru, mohou získat takovouto vizuální podobu. V tomto případě to navíc není samoúčelné, ale získali jsem i účinný nástroj pro další rozvoj kyberbezpečnosti,“ uzavřel.

Foto: Ivan Zelinka, VŠB-TUO