Hlavní obsah

Balaš: Finální návrh koncepce revize učiva pro ZŠ bude v lednu

Praha

Návrh koncepce, podle které by se měly dělat úpravy vzdělávacího programu pro základní školy, by měl být podle ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) k dispozici nejpozději v lednu 2023. O koncepci budou ještě debatovat odborníci, zásadní změny dokumentu oproti v listopadu představené verzi ale ministerstvo školství (MŠMT) podle své mluvčí Anety Lednové neočekává.

Foto: Michal Kamaryt, ČTK

Ministr školství Vladimír Balaš

Článek

Resort nadále počítá s dodržením harmonogramu pro úpravu vzdělávacích plánů. První ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií se podle nového plánu začnou učit od září 2024. Pro výuku v prvních a šestých třídách to bude povinné od září 2025. Ve všech ročnících by se podle nového programu mělo učit od září 2029.

O potřebě revize tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP), které určují učivo ve školách, se hovoří zhruba od roku 2016. Loni na podzim ministerstvo ustanovilo expertní panel, který měl za úkol připravit návrh koncepce pro potřebné změny.

Koncepce revize dosud není schválená

Návrh hlavních směrů revize předali experti ministerstvu v červnu, přičemž původně se očekávalo schválení koncepce v létě.

K lepšímu naplňování cílů výuky by podle pedagogů pomohlo méně učiva

Věda a školy

Návrh modernizovaného učebního plánu nyní připravuje Národní pedagogický institut (NPI). Práce na úpravách učiva v předmětech ZŠ podle Kamila Ubra z institutu začaly na konci září, přestože koncepci revize ministerstvo dosud neschválilo. První verzi plánu, jak by se mělo vzdělávání v ZŠ upravovat, by mohl mít NPI hotovou na jaře 2023, uvedl dříve Ubr.

Podle Balaše a Lednové vzalo vedení úřadu na vědomí dokument, který byl zpracovaný expertní skupinou, na konci listopadu. Nyní se materiál dále upřesňuje a v lednu jej budou řešit odborníci. Hlavní směry by podle mluvčí neměly dostát žádných zásadních změn.

Sporné rozdělení učiva na základ a nadstavbu

Experti v návrhu koncepce úprav vzdělávání navrhli mj. rozdělení učiva na „jádrové“ a „rozšiřující“. Už v červnu uvedli, že k této části návrhu se sešlo nejvíc připomínek.

Podle předsedy expertního panelu Jana Jiterského jich bylo asi 700 z 3600. Některé vzdělávací organizace upozorňovaly, že rozdělení učiva na základ a nadstavbu by mohlo prohloubit nerovnosti ve vzdělávání.

Pedagogický institut začal upravovat učební plány školek

Věda a školy

Rámcové vzdělávací programy nahradily v roce 2005 dřívější jednotné osnovy. Na rozdíl od nich neurčují vzdělávací plány, co se má učit v jednotlivých ročnících. Popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Dávají školám větší volnost pro tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, které se tak od sebe mohou lišit.

Vláda slíbila úpravy učebních plánů ve svém programu. Důraz by se měl klást na občanské vzdělávání, finanční či mediální gramotnost.

Uzavření škol kvůli covidu nemělo na zvládnutí učiva výrazný vliv, tvrdí inspekce

Věda a školy

Výběr článků

Načítám