Článek
Nová formule je schopná jezdit s pilotem i bez něj. „Při prvním kole si auto přes kamery načte trasu a spočítá ideální jízdní trajektorii a té se pak drží,“ popsal jízdu student a konstruktér Ondřej Kuban.
Ten má na starosti autonomní systémy. Dle jeho slov bylo důležité soustředit se jak na rychlost, tak i na bezpečnost.

Studentská formule od týmu ČVUT měla ve středu odpoledne premiéru v Mladé Boleslavi.
Zvítězit nad pilotovaným modelem by se v autonomním režimu mohlo podařit. „Možné to je hlavně v akceleraci. Pilotované auto je přeci jen těžší, pilot má nějakou váhu navíc, takže tam ho porazit lze,“ doufá kapitán celého týmu jménem eForce Prague Formula Jan Cába.
Z nuly na sto za 2,5 vteřiny
Zrychlení vozu z nuly na sto kilometrů v hodině je podle něj na hodnotě 2,5 vteřiny. Formule disponuje čtyřmi elektromotory, u každého kola je zabudovaný jeden, celkový výkon je 140 kW.
Technici zveřejnili nejrůznější zajímavosti, ve formuli je například celkem 335 metrů nejrůznějších vodičů a kabelů nebo 723 LED diod na osvětlení.

Monopost z dílen studentů ČVUT nese označení CTU24 a má přezdívku Hafo.
Technici se soustředili na snadnou a rychlou ovladatelnost i na spolehlivost. „Hodně velkou pozornost jsme museli věnovat aerodynamice. U elektrické formule si nemůžeme dovolit velký odpor vzduchu, jaký by zvládly vozy se spalovacím motorem,“ zmínil jednu z hlavních priorit technický vedoucí Filip Klier.

Na konstrukci plně autonomní elektrické formule se podílel tým 79 studentů ČVUT.
Kvůli rostoucí konkurenci se letos poprvé spojily dva týmy z ČVUT, a to jeden ze strojní fakulty a druhý z fakulty elektrotechnické, v jeden společný. Dohromady má 79 členů. Mnozí z nich museli kromě konstrukce formule stíhat i přípravu na státnice a místo toho, aby šli s dalšími studenty na večírky, tráví čas v dílnách.
„Vždycky nás tlačí čas, důležité je mít auto brzy postavené, aby se mohlo testovat,“ mínil Jan Cába.

Premiéra plně autonomní elektrické formule studentů ČVUT se konala ve středu v mladoboleslavském muzeu tamní automobilky.
Teď už se tým chystá poměřit síly se zahraničními soupeři na sérii závodů, které obsahuje klání Formula Student.
Ještě v červenci se uskuteční první závod v Rakousku na okruhu, kde jezdí i klasická Formule 1, další závod bude v srpnu na okruhu v Mostě, následovat budou nejprestižnější závody v Německu, kam by mělo dorazit 84 týmů, a sezóna by se měla završit na závodech v Itálii. Rozhodčí hodnotí celkovou konstrukci, deformační zóny, bezpečnost, posuzují i znalosti týmu.
Po těchto teoretických kolech se auto dostává na trať, kde závodí ve zrychlení nebo ve výdrži na 22 kilometrech.