Hlavní obsah

Autonomní studentská formule chce porazit pilotovanou verzi

Praha, Střední Čechy

Porazit alespoň v jedné z disciplín pilotovanou formuli, to je cíl týmu studentů Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, kteří ve středu při premiéře odhalili plně autonomní elektrickou formuli. Unikátní monopost označený jako CTU24 bude závodit v ostré mezinárodní konkurenci mnoha desítek dalších studentských modelů. Klání Formula Student se účastní přes 900 univerzit a tým ČVUT patří mezi světovou špičku.

Premiéra autonomní elektrické formule vytvořené studenty ČVUTVideo: Radek Plavecký, Novinky

Článek

Nová formule je schopná jezdit s pilotem i bez něj. „Při prvním kole si auto přes kamery načte trasu a spočítá ideální jízdní trajektorii a té se pak drží,“ popsal jízdu student a konstruktér Ondřej Kuban.

Ten má na starosti autonomní systémy. Dle jeho slov bylo důležité soustředit se jak na rychlost, tak i na bezpečnost.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Studentská formule od týmu ČVUT měla ve středu odpoledne premiéru v Mladé Boleslavi.

Zvítězit nad pilotovaným modelem by se v autonomním režimu mohlo podařit. „Možné to je hlavně v akceleraci. Pilotované auto je přeci jen těžší, pilot má nějakou váhu navíc, takže tam ho porazit lze,“ doufá kapitán celého týmu jménem eForce Prague Formula Jan Cába.

Samořízená auta v Česku: Kupka chystá pravidla

Ekonomika

Z nuly na sto za 2,5 vteřiny

Zrychlení vozu z nuly na sto kilometrů v hodině je podle něj na hodnotě 2,5 vteřiny. Formule disponuje čtyřmi elektromotory, u každého kola je zabudovaný jeden, celkový výkon je 140 kW.

Technici zveřejnili nejrůznější zajímavosti, ve formuli je například celkem 335 metrů nejrůznějších vodičů a kabelů nebo 723 LED diod na osvětlení.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Monopost z dílen studentů ČVUT nese označení CTU24 a má přezdívku Hafo.

Technici se soustředili na snadnou a rychlou ovladatelnost i na spolehlivost. „Hodně velkou pozornost jsme museli věnovat aerodynamice. U elektrické formule si nemůžeme dovolit velký odpor vzduchu, jaký by zvládly vozy se spalovacím motorem,“ zmínil jednu z hlavních priorit technický vedoucí Filip Klier.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Na konstrukci plně autonomní elektrické formule se podílel tým 79 studentů ČVUT.

Kvůli rostoucí konkurenci se letos poprvé spojily dva týmy z ČVUT, a to jeden ze strojní fakulty a druhý z fakulty elektrotechnické, v jeden společný. Dohromady má 79 členů. Mnozí z nich museli kromě konstrukce formule stíhat i přípravu na státnice a místo toho, aby šli s dalšími studenty na večírky, tráví čas v dílnách.

Čína chce, aby EU zrušila cla na její elektromobily

Ekonomika

„Vždycky nás tlačí čas, důležité je mít auto brzy postavené, aby se mohlo testovat,“ mínil Jan Cába.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Premiéra plně autonomní elektrické formule studentů ČVUT se konala ve středu v mladoboleslavském muzeu tamní automobilky.

Teď už se tým chystá poměřit síly se zahraničními soupeři na sérii závodů, které obsahuje klání Formula Student.

Ještě v červenci se uskuteční první závod v Rakousku na okruhu, kde jezdí i klasická Formule 1, další závod bude v srpnu na okruhu v Mostě, následovat budou nejprestižnější závody v Německu, kam by mělo dorazit 84 týmů, a sezóna by se měla završit na závodech v Itálii. Rozhodčí hodnotí celkovou konstrukci, deformační zóny, bezpečnost, posuzují i znalosti týmu.

Po těchto teoretických kolech se auto dostává na trať, kde závodí ve zrychlení nebo ve výdrži na 22 kilometrech.

Studenti z brněnské techniky sestavili novou formuli, má jezdit lépe než minulé

AutoMoto

Související články

Výběr článků

Načítám