Článek
Nová formule je schopná jezdit s pilotem i bez něj. „Při prvním kole si auto přes kamery načte trasu a spočítá ideální jízdní trajektorii a té se pak drží,“ popsal jízdu student a konstruktér Ondřej Kuban.
Ten má na starosti autonomní systémy. Dle jeho slov bylo důležité soustředit se jak na rychlost, tak i na bezpečnost.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QK_BC/zfuDN/formule-studenti-cvut-autonomni-vozy.jpeg?fl=cro,0,0,3918,2537%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Studentská formule od týmu ČVUT měla ve středu odpoledne premiéru v Mladé Boleslavi.
Zvítězit nad pilotovaným modelem by se v autonomním režimu mohlo podařit. „Možné to je hlavně v akceleraci. Pilotované auto je přeci jen těžší, pilot má nějakou váhu navíc, takže tam ho porazit lze,“ doufá kapitán celého týmu jménem eForce Prague Formula Jan Cába.
Samořízená auta v Česku: Kupka chystá pravidla
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QK_9/gRSQA/samorizene.png?fl=cro,0,0,2560,1440%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Z nuly na sto za 2,5 vteřiny
Zrychlení vozu z nuly na sto kilometrů v hodině je podle něj na hodnotě 2,5 vteřiny. Formule disponuje čtyřmi elektromotory, u každého kola je zabudovaný jeden, celkový výkon je 140 kW.
Technici zveřejnili nejrůznější zajímavosti, ve formuli je například celkem 335 metrů nejrůznějších vodičů a kabelů nebo 723 LED diod na osvětlení.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QL_7/SjkDP/formule-studenti-cvut-autonomni-vozy.jpeg?fl=cro,0,0,3828,1950%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Monopost z dílen studentů ČVUT nese označení CTU24 a má přezdívku Hafo.
Technici se soustředili na snadnou a rychlou ovladatelnost i na spolehlivost. „Hodně velkou pozornost jsme museli věnovat aerodynamice. U elektrické formule si nemůžeme dovolit velký odpor vzduchu, jaký by zvládly vozy se spalovacím motorem,“ zmínil jednu z hlavních priorit technický vedoucí Filip Klier.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QL_7/7lrDO/studentska-formule-cvut-autonomni-vozy.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2731%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na konstrukci plně autonomní elektrické formule se podílel tým 79 studentů ČVUT.
Kvůli rostoucí konkurenci se letos poprvé spojily dva týmy z ČVUT, a to jeden ze strojní fakulty a druhý z fakulty elektrotechnické, v jeden společný. Dohromady má 79 členů. Mnozí z nich museli kromě konstrukce formule stíhat i přípravu na státnice a místo toho, aby šli s dalšími studenty na večírky, tráví čas v dílnách.
Čína chce, aby EU zrušila cla na její elektromobily
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QQ_BE/QBPVH/cina-peking-autosalon-elektromobil.jpeg?fl=cro,0,0,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Vždycky nás tlačí čas, důležité je mít auto brzy postavené, aby se mohlo testovat,“ mínil Jan Cába.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_3/Kjqn/formule-studenti-cvut-autonomni-vozy.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2250%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Premiéra plně autonomní elektrické formule studentů ČVUT se konala ve středu v mladoboleslavském muzeu tamní automobilky.
Teď už se tým chystá poměřit síly se zahraničními soupeři na sérii závodů, které obsahuje klání Formula Student.
Ještě v červenci se uskuteční první závod v Rakousku na okruhu, kde jezdí i klasická Formule 1, další závod bude v srpnu na okruhu v Mostě, následovat budou nejprestižnější závody v Německu, kam by mělo dorazit 84 týmů, a sezóna by se měla završit na závodech v Itálii. Rozhodčí hodnotí celkovou konstrukci, deformační zóny, bezpečnost, posuzují i znalosti týmu.
Po těchto teoretických kolech se auto dostává na trať, kde závodí ve zrychlení nebo ve výdrži na 22 kilometrech.
Studenti z brněnské techniky sestavili novou formuli, má jezdit lépe než minulé
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QK_9/7OlTA/dragoe-e4-vut-formule.jpeg?fl=cro,0,106,2048,1152%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)