Hlavní obsah

Automechanik už zmizel z nabídky oborů škodováckého učiliště

Mladá Boleslav

Velkou proměnou prošlo učiliště v areálu mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Za posledních deset let na tyto účely firma investovala 400 milionů korun. Ve čtvrtek slavnostně otevřela nové technologické zázemí s dílnami a laboratořemi, které v posledním půlroce procházely rekonstrukcí.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Žáci firemního učiliště mladoboleslavské automobilky mají k dispozici zrekonstruované prostory s novou technikou

Článek

Modernizované prostory v přízemí historické budovy disponují nejnovějším zařízením pro výuku studentů pro práce s technologiemi pro plně elektrické a hybridní vozy.

Tak, jak se mění auta na silnicích, musí se měnit i výuka a učební obory. Z nabídky firemního učiliště zmizel třeba i klasický automechanik.

„Samostatně už tento obor nedává smysl. Už to musí být kombinace s elektromechanikem, takže vznikl obor e-automechanik,“ potvrdil ředitel odborné školy Martin Slabihoudek.

Škoda představila Roadiaq, jedinečný obytný elektromobil

AutoMoto

Stejně tak už tady nemají kovodělníky či obráběče, ale IT techniky a mechaniky-elektroniky, a právě o tyto obory je podle ředitele největší zájem.

Ani po mnoha desetiletích existence učiliště ale nezmizely ponky se svěráky. „Každý musí začínat od pilníku, manuální zručnost je potřeba, ale jinak je posun jasný, elektrotechnika vítězí,“ doplnil Slabihoudek.

Foto: Radek Plavecký, Právo

V dílnách škodováckého učiliště nechybí ani klasické svěráky či pilníky, ale prim už hrají moderní technologie

Posun je zřejmý i v rekonstruovaných dílnách. Prostor se zmíněnými svěráky je hodně umenšený a většinu prostranství zabírá moderní servisní dílna s aktuálně vyráběnými modely vozů, které jsou napojené na diagnostické přístroje.

Nechybí roboty či 3D tiskárny, další prostor je rezervovaný pro objednaný laserový stroj pro karosáře na dělení materiálů.

Propojení s praxí

Výuka je maximálně zaměřená na uplatnění v praxi. „Obory a vzdělání se musí přizpůsobit tomu, co se pak očekává v praxi. Studenti musejí vědět, co je čeká ve výrobě,“ potvrdila členka představenstva Škoda Auto odpovědná za personální oblast Maren Gräf.

Kadeřnice a opravář aut. Jinak učiliště uchazeče netáhnou

Věda a školy

V souvislosti s tím, že všichni učni mohou po dokončení školy hned nastoupit do prosperující firmy, není divu, že je o učiliště násobně vyšší zájem, než kolik může přijmout žáků. Letos nabízí obdobně jako v minulých letech zhruba 260 míst v prvním ročníku.

„Převis je velký, zájemců je třikrát až čtyřikrát víc než míst,“ uvedl Slabihoudek. Učiliště s šestnácti maturitními i nematuritními obory nyní navštěvuje kolem osmi stovek žáků.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Zrekonstruované dílny a laboratoře učiliště jsou přizpůsobené maximálnímu propojení s praxí

Rekonstruované učiliště přitom neslouží jen žákům, ale vzdělávat a rekvalifikovat se sem chodí i dospělí zaměstnanci automobilky.

„Důraz na rekvalifikaci a zvyšování kvalifikace našich zaměstnanců je stěžejním prvkem naší transformace,“ zmínila Maren Gräf nutnost vzdělávání v souvislosti s přechodem k elektrickým autům. Kurzy zvyšující kvalifikaci v oblasti elektromobility už absolvovalo přes 25 tisíc zaměstnanců.

Budova učiliště tak disponuje bezpečnostně oddělenými místnostmi pro výuku a diagnostiku trakčních baterií, vzniklo zde i místo pro vystavení komponentů elektrických vozů pro názornou výuku. Dochází i k navýšení kapacity elektrotechnických kurzů, které jsou základem studia v oblasti elektrických pohonů.

Automobilka podporuje odborné vzdělávání dlouhodobě. Tradice vlastního učiliště sahá až do roku 1927. Kromě učiliště má Škoda Auto i svou vysokou školu.

Mertlík: Náš hospodářský model se vyčerpal

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám