Astronomové objevili 12 nových měsíců planety Jupiter, má jich celkem 92

Cape Canaveral

Astronomové objevili 12 nových měsíců kolem Jupiteru. Má jich tak dohromady 92, což je více než kterákoli jiná planeta sluneční soustavy. Píše o tom agentura AP.

Foto: NASA & ESA, A. Simon (Goddard Space Flight Center) a M.H. Wong (University of California, Berkeley)

Snímek planety Jupiter pořízený Hubbleovým teleskopem v roce 2019. Je na něm vidět i známá Velká rudá skvrna, tj. bouře o velikosti Země, která zuří už stovky let.

Jupiterovy měsíce nedávno přibyly na seznam vedený Centrem malých planet Mezinárodní astronomické unie, řekl Scott Sheppard z Carnegieho instituce, který byl součástí průzkumného týmu.

Objevili je pomocí dalekohledů na Havaji a v Chile v letech 2021 a 2022. Jejich oběžné dráhy pak potvrdila následná pozorování. Podle Shepparda jsou nové měsíce velké asi jeden až tři kilometry.

Dřívější pozorování objevila nejvíc měsíců u Saturnu. Potvrzeno jich zatím bylo 83.

Evropská kosmická agentura vyšle v dubnu k Jupiteru kosmickou loď, aby pozorovala planetu a některé z jejích největších ledových měsíců.

Americký Úřad pro letectví a vesmír (NASA) pak příští rok vypustí loď Europa Clipper, aby prozkoumala stejnojmenný Jupiterův měsíc, který by pod svou zmrzlou kůrou mohl skrývat oceán.

Z ostatních planet sluneční soustavy má Uran potvrzených 27 měsíců, Neptun 14, Mars dva a Země jeden. Kolem Venuše a Merkuru žádné měsíce neobíhají.

Nově objevené měsíce Jupiteru ještě nebyly pojmenovány. Sheppard říká, že pouze polovina z nich je velká alespoň 1,5 kilometru, a na pojmenování tak má nárok.

Sonda Juice je připravena na cestu k Jupiteru. Podíleli se na ní Češi