Článek
Podle předsedy ASP Jiřího Daňka a předsedy Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice Jakuba Hladíka hrozí, že jako nepedagogičtí pracovníci budou sociální pedagogové diskriminováni mj. při finančním odměňování.
Novinky požádaly ministerstvo školství o reakci na onen otevřený dopis. Úřad později během dne odpověděl, že se k posílení pozice sociálního pedagoga vyjádřil už v dubnu s tím, že MŠMT podporuje posílení pozice sociálního pedagoga.
MŠMT podpoří školy se sociálně znevýhodněnými žáky dvěma miliardami
„V současné době je pozice sociálního pedagoga podpořena jednak z tzv. šablon z evropských fondů a jednak v rámci aktivit na pomoc školám působícím v socio-ekonomicky znevýhodněném prostředí metodicky řízena Národním pedagogickým institutem. Podpora škol je financována z Národního plánu obnovy v rozsahu dvou miliard korun. Na základě těchto zkušeností pak může být v budoucnu navrženo ukotvení této pozice,“ napsala Novinkám tisková mluvčí MŠMT Aneta Lednová.
Odborníci zabývající se sociální pedagogikou usilují o legislativní ukotvení sociálních pedagogů asi 20 let
Zmíněným asociacím se však současný stav úplně nezamlouvá. Sociální pedagog ve škole je specificky vzdělaný odborník pro práci s žáky, připomínají zástupci asociací v dopise. Věnuje se např. programům zlepšujícím mezilidské vztahy ve škole, brání vzniku výchovných problémů a sociálně znevýhodněným žákům pomáhá snižovat neúspěšnost.
Je potřeba vytvořit model zavedení specializovaných pozic do škol, nabádá EDUin
Tento pedagog může pracovat jak s dětmi z chudých a málo vzdělaných rodin, tak se školáky, jejichž rodiče se rozvádí, s dětmi v náhradní rodinné péči nebo s žáky s odlišným mateřským jazykem.
„Poptávka škol po sociálních pedagozích je velká a stále roste. Jejich většímu nasazení brání skutečnost, že je tato pozice podporována ministerstvem školství pouze v rámci operačních programů, tedy z evropských dotací. Potřebujeme sociálního pedagoga v zákoně o pedagogických pracovnících s jasně definovanou náplní práce v návazné legislativě,“ zmínil Daněk.
Školní psychologové pedagogickými pracovníky jsou
Nezařazení sociálních pedagogů mezi pedagogické pracovníky by podle asociací vneslo nesystémovost a nevyrovnanost do skladby školních poraden. Ostatní členové těchto pracovišť včetně školních psychologů mají totiž status pedagogického pracovníka.
Sociální pedagogové by zároveň jakožto nepedagogové měli nižší finanční odměnu a neměli by stejný nárok na dovolenou nebo studijní volno jako profese zařazené mezi pedagogické pracovníky, upozornili předsedové asociací v otevřeném dopise ministrovi.
Vláda schválila garanci výdělku pro učitele i změny pravidel jejich zaměstnávání
Ukotvení sociálních pedagogů v zákoně o pedagogických pracovnících a zpřesnění definice jejich činnosti je podle asociací rovněž zásadní pro vymezení jejich práce proti sociálním pracovníkům.
Odborníci zabývající se sociální pedagogikou usilují o legislativní ukotvení sociálních pedagogů asi 20 let. MŠMT opakovaně zahrnuje pozici sociálního pedagoga do svých strategických a koncepčních dokumentů. Pozice sociálního pedagoga je zmíněna třeba v Národním akčním plánu inkluzivního vzdělávání nebo ve vládním dokumentu Strategie boje proti sociálnímu vyloučení.
Spolky: Zmírnit potíže školáků z chudých rodin mohou sociální pedagogové, odebrání dávek nikoli
Současná vláda ve své koaliční smlouvě avizovala, že legislativně stanoví a ve školách více zpřístupní podpůrné pozice, jako jsou právě speciální pedagog a školní psycholog, kariérový poradce a sociální pedagog.
„Máme praktické zkušenosti s desítkami sociálních pracovníků, kteří na školách působí přes 30 let. Máme studie, které jejich přínos jednoznačně prokazují. Je nejvyšší čas, abychom z nich legislativně ‚udělali‘ pedagogické pracovníky se vším všudy. Tedy i s nárokem na patřičné finanční ohodnocení, řádnou dovolenou či studijní volno,“ doplnil předseda Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice Hladík.
Učitelům v regionálním školství stoupl loni plat na 47 000 Kč
Podle ředitelky Nadace Sirius Dany Lipovém se navíc v posledních letech situace rodin zhoršuje.
„To má přímý dopad na děti, jejich studijní úspěchy, problémové nebo rizikového chování a jejich fungování v kolektivu. Nejde přitom jen o sociální a ekonomické hledisko. Jde i o rodiny, kde probíhá konfliktní rozvod, o děti ve střídavé či náhradní péči nebo děti s cizojazyčným zázemím. Ve všech těchto případech má sociální pedagog uplatnění,“ uzavřela ředitelka nadace, která se zaměřuje na pomoc ohroženým dětem.