Hlavní obsah

Asociace lesních MŠ chce více spolupracovat s klasickými školkami

Praha

Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ) chce více spolupracovat s klasickými školkami a jejich zřizovateli. Chce s nimi sdílet funkční řešení, jak podpořit pobyt a vzdělávání dětí venku. Konkrétní tipy, jak zajistit bezpečnost dětí či stravování mimo jídelnu, plánuje doplnit i do připravovaných učebních plánů pro školky. Plány nyní vypracovávají odborníci pod Národním pedagogickým institutem (NPI).

Foto: Asociace lesních MŠ

Ilustrační snímek

Článek

Na tiskové konferenci a v rozhovoru s ČTK to v úterý sdělila předsedkyně asociace Tereza Valkounová.

Modernizaci učebního plánu pro předškolní vzdělávání připravuje ministerstvo školství a NPI. Práce odborníků pod NPI začaly na podzim 2022, zástupci resortu avizovali, že v prvních školkách by se podle nového plánu mohlo začít učit od září 2024.

Upravený učební plán pro MŠ by měl klást důraz na dovednosti dětí, jejich tvořivost, iniciativu a schopnost řešit problémy. Vzdělávací postupy by se měly více individualizovat s cílem pokroku jednotlivého dítěte podle jeho možností, informovala dříve za NPI Hana Splavcová.

Do lesa denně za každého počasí? V lesních mateřských školách se toho nebojí

Po mateřských stopách

Trávit čas mimo budovu

„Rámcový vzdělávací program bude mít další vrstvu, kde budou tipy z praxe. Tam vidíme, že můžeme učitelkám z mateřských škol dát spoustu konkrétních tipů, co a jak dělat venku. Posilovat tak chceme spolupráci s běžnými mateřskými školami, vzájemnou komunikaci a inspiraci,“ řekla ČTK Valkounová.

Cílem podle ní je mimo jiné to, aby děti trávily více času mimo budovu školky. Pobyt venku podle ní pomáhá k lepší psychické pohodě dětí, má pozitivní vliv na zdraví, posiluje odolnost a snižuje stres.

Asociace chce také poskytnutím informací a svých znalostí podpořit obce při zřizování nových lesních školek a lesních tříd při běžných školkách. Ulevit by se tak mohlo rozpočtům obcí i mnohde přeplněným školkám, které musí děti odmítat z kapacitních důvodů.

Pedagogický institut začal upravovat učební plány školek

Věda a školy

Předsedkyně ALMŠ upozornila, že postavit zázemí pro lesní MŠ je výrazně méně nákladné než stavět nové běžné školky. Lesním školkám stačí přístřeší typu jurty nebo maringotky, pro podávání stravy jsou od loňska speciální výdejny lesních MŠ. Stravování mimo budovu umožnila novela školského zákona a vyhlášky o školním stravování.

Zvyšování počtu lesních školek by podle předsedkyně mohlo snížit množství dětí ve třídách běžných MŠ, a umožnit tak učitelům individuálnější přístup k předškolákům. Podle Valkounové jsou v lesních školkách, jak doplnila pro Novinky, na skupinu 16 děti vždy dva dospělí, z toho alespoň jeden kvalifikovaný pedagog.

Některé obce lesní školky už zakládají. Dříve vznikly školky nabízející výuku a pobyt v přírodě například v obci Srbská Kamenice, ve Volarech a v obci Tehov ve Středočeském kraji. Lesní MŠ není spádová. Valkounová uvedla, že zájem o docházku do nově vznikající obecní lesní školky zatím vždy předčil její kapacitu.

V lesních školkách pracuje větší počet mužů

Zájem o vzdělávání v lesních školkách v Česku podle Valkounové roste. Asociace, která funguje již 13 let, nyní sdružuje 180 lesních školek, v nichž se ve školním roce 2022/2023 vzdělávalo zhruba 3500 dětí. Je to asi o dvě procenta předškoláků více než o rok dříve.

V MŠ, sdružených v asociaci, pracuje asi 978 lidí. Počet pedagogů a průvodců v lesních školkách oproti loňsku vzrostl o asi devět procent na aktuálních 882.

V lesních MŠ pracuje v porovnání s běžnými školkami výrazně více mužů. Je to asi 11 procent, v běžných školkách necelé jedno procento.

Vláda nařídí obcím místa ve školkách pro starší tří let

Domácí

Dětské skupiny umí plnohodnotně nahradit školky, tvrdí Jindřich Fialka

Věda a školy

Může se vám hodit na Firmy.cz: Lesní mateřské školky

Související články

Výběr článků

Načítám