Hlavní obsah

Archeologové vykopali předchůdce moravské D1, v baroku silnice spojovala Brno a Olomouc

Brno

Archeologové odkryli při záchranném výzkumu v Brně-Slatině kousek barokní císařské silnice postavené v roce 1740, která město spojovala s Olomoucí. Nachází se přímo pod současnou silnicí číslo I/430. Byla to jedna z prvních silnic postavených na Moravě. Cesta je předchůdkyní současné D1, nález umožnil zkoumat někdejší postupy při stavbě silnic.

Foto: archiv ÚAPP

Plocha archeologického výzkumu a dochované části barokní císařské silnice. V popředí císařskou silnici křížil propustek nad vodotečí, za ním jsou vidět dvě pravoúhlé vápenné jámy.

Článek

„Díky šťastné shodě okolností jsme mohli blíže nahlédnout do stavebních technik používaných v 18. století ke stavbě silnic. Naše nálezy budou zakonzervovány a zůstanou zachovány pod současnou silnicí,“ řekl Novinkám David Parma z Ústavu archeologické památkové péče (ÚAPP) Brno.

Budování silnic začalo za Karla IV.

Původní zemské stezky protínající Moravu spojovaly po staletí jednotlivé osady. Neexistovaly cesty spojující coby liniové stavby jednotlivá větší centra. Jinými slovy se nejprve putovalo od osady k osadě či usedlosti.

Foto: archiv ÚAPP

Masivní klenba propustku zaplněná bahnitými hliněnými splachy

Až za vlády císaře Karla VI. začala výstavba nových silnic stavěných podle jednotného předpisu – nejkratší trasou spojovaly hlavní říšská města. Vyhýbaly se dosavadním osadám a tvořily v krajině nové přímky. Šlo o naprosto revoluční postup.

Archeologové postavili kopii římské veslice, nyní na Moravě připomíná desátou legii Marca Aurelia

Věda a školy

Objevili i barokní mostek a jámy na vápno

Ani barokním stavitelům původní moravské D1 nelze podle odborníků upřít důslednost. Archeologové při rekonstrukci okružní křižovatky ve Slatině postupovali při kopání vrstvu po vrstvě hlouběji do minulosti.

Po odstranění asfaltu narazili na dlažební kostky a pod nimi již byl položen povrch barokní komunikace.

Byl tvořen bloky vápence z nedaleké Stránské skály. Ty byly zasypány vápencovým štěrkem. Cesta evidentně fungovala beze změn po dlouhou dobu, teprve o staletí později byla zasypána štěrkem a předlážděna žulovými kostkami.

Foto: archiv ÚAPP

Řez historickým tělesem silnice ilustruje změny v silničním stavitelství od 18. století do 21. století.

Na místě výzkumu našli archeologové barokní propustek překlenující zaniklou vodoteč. Propustek je tvořen dvěma příčnými zdmi a má masivní kamennou a cihlovou klenbu mezi nimi. Nedaleko něj se našly i dvě zasypané jámy na hašení vápna.

Podle délky propustku měřila silnice na šířku devět metrů.

Odborníci z přerovské nemocnice odhalili pomocí CT obsah 3000 let staré nádoby

Věda a školy

Nejprve vznikl propustek, k jehož budování bylo potřebné vápno, následně byla položena silnice z vápence, a nakonec byly kolem silnice vyhloubeny příkopy.

Foto: archiv ÚAPP

Na fotce je vidět propustek, který vznikl pod původní barokní císařskou silnicí nad vodotečí.

Skvělými staviteli silnic byli již ve starověku Římané, kteří chtěli ve druhém století začlenit současnou Moravu do impéria coby provincii Marcomannia.

Z plánů sešlo, ale pokud by se tak stalo, na Moravě mohly být až dodnes pozůstatky mimořádně kvalitních římských silnic.

Morava se měla stát provincií Marcomannia

Domácí

Výběr článků

Načítám