Článek
Při stavbě nového úseku dálnice D4 v prostoru budovaného obchvatu obcí Čimelice, Rakovice a Krsice je prováděn záchranný archeologický výzkum. Při něm bylo zatím objeveno několik zajímavých archeologických lokalit.
„Máme zde minimálně dvě sídliště ze starší doby železné neboli z doby halštatské, což je období zhruba mezi roky 800 až 400 před naším letopočtem. Pak tu máme další lokalitu, na které máme prozatím nálezy z doby laténské, to znamená Keltů (1. století př. n. l.). Tam je i velký předpoklad, že by mohlo být osídlení následné, z doby římské, čili germánské osídlení (kolem přelomu letopočtu),” řekl k průzkumu kolem D4 archeolog Jihočeského muzea Ondřej Chvojka.
Na stopě posledním lovcům a sběračům. V převisech na Kokořínsku našli archeologové pravěká ohniště
Mimo trasu D4 je u Rakovic doložený prostor, kde mohla být keltská svatyně nebo sídlo velmože. Na výzkumu se podílí i Prácheňské muzeum a firma Geo-cz. Je v první fázi.
„Uvedené nálezy byly objeveny v lokalitách, ve kterých byly obdobné nálezy předpokládány projektem zpracovaným dle předběžného archeologického průzkumu. Nejedná se tedy o události, které by měly mít vliv na plánovaný postup výstavby. Archeologický výzkum na stavbě stále probíhá a předpokládá se jeho dokončení nejpozději na jaře příštího roku,” sdělila Novinkám Daniela Pedret, mediální zástupkyně společnosti Via Salis - tato organizace dálniční úsek buduje.
Pedret nyní Novinkám zprostředkovala i fotografický materiál z průzkumu.
Keltové, Germáni, Slované
Nálezy z jiných let již potvrdily osídlení Keltů, Germánů i Slovanů. Kolem Čimelic teď archeologové odstranili ornici na sedmi místech. Zajímají je zbytky pravěkých staveb, zahloubené v původním podloží. Objevili i dva hroby, základy barokní kaple či několik úvozových cest, možná raně novověkých. Našly se i základy keltských chat.
„Tam, kde se objeví latén (laténská civilizace, mladší doba železná), se může objevit i germánské osídlení,” poznamenal vedoucí archeologického oddělení Jihočeského muzea Petr Zavřel.
Nejstarší prosné bylinné pivo v Evropě se 3000 let ukrývalo ve vědru na Pardubicku
„Zatím je až překvapivě hodně archeologických nálezů. Když to srovnáme s Českobudějovickem, kde už jsme zkoumali řadu úseků D3, tak v okolí Čimelic je jich daleko větší koncentrace. Jsme v krajině, která byla poměrně intenzivně osídlená, zejména v některých úsecích pravěku a raného středověku. V době železné to mohlo být jedno z jádrových území v celém regionu,” popsal Chvojka.
Zatravněné pastviny u D3
Archeologové budou také zkoumat území tří budoucích úseků dálnice D3 od Třebonína k hranicím s Rakouskem. Jde vesměs o zatravněné pastviny, archeologicky příliš nezmapované.
Výstavba D3 odkryla na jihu Čech poklady pravěku i středověku
Místa, jimiž vede D3, zkoumají archeologové 20 let. Jak přibližuje výstava v Jihočeském muzeu, našly se tam groše z časů Václava IV., keramika i jantarové korálky.
Z průzkumů v jihočeské trase D3 a navazující dálnice S10 v Horním Rakousku vyplývá, že jižní Čechy byly významnou obchodní křižovatkou. Kvůli stavbě D3 také zanikly tři mohyly z pohřebiště ze střední doby bronzové v Plavu na Českobudějovicku, 32 dalších mohyl zůstalo vedle dálnice.
K dostavbě D4 by se daly použít příbramské uranové haldy, zvažují Francouzi
Co se týká výše uvedené dostavby 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, ta započala v červnu. Je rozdělena do pěti úseků, staví se všechny najednou. Náklady budou téměř deset miliard Kč bez DPH. Zároveň se bude modernizovat 16 kilometrů už zprovozněných částí. V provozu bude celá D4 v prosinci 2024.
Solná stezka
Nový úsek D4 staví zmíněná společnost Via Salis, která vznikla jako společný podnik zastupující vítězné konsorcium francouzských firem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam. Pak bude dálnici a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 24 let a čtyři měsíce, za což stát bude platit. Stát by měl za využívání nové dálnice zaplatit 17,8 miliardy Kč.
ŘSD: Stavbu D3 i dalších silnic brzdí sporné reference Metrostavu Infrastructure
Aktuálně budovaný úsek dálnice D4 ponese název právě Via Salis. „Dlouho jsme řešili, jak nový projekt nazvat, abychom zdůraznili nejen jeho důležitost, ale i důležitost tohoto silničního spojení v české historii. Nakonec jsme zvolili název Via Salis (Solná stezka),“ vysvětlil generální ředitel nového společného podniku Christian Biegert.
Spojnice mezi Příbramí a Pískem patří mezi nejstarší obchodní cesty v Česku. Byla součástí takzvané Solné stezky, která je též nazývána Zlatá či Pasovská. Šlo o jihozápadní spojnici Prahy s Pošumavím, kde se stezka rozdělovala, aby překonala šumavské hvozdy a vyústila v Pasově, středověkém dopravním uzlu na Dunaji.
Nálezy naznačují, že se stezka využívala zřejmě již v době bronzové. První písemnou zmínku o ní máme nicméně z roku 1010, kdy římský král a pozdější císař Jindřich II. daroval poplatky z mýta, které se na cestě do Čech vybíralo, ženskému klášteru v Pasově. Totéž roku 1088 učinil i první český král Vratislav II., který poplatky za provoz na této „středověké dálnici“ přiřkl pražské vyšehradské kapitule.
Zkáza Sodomy a Gomory zřejmě není výmysl. Vědci odhalili stopy po úderu z kosmu
Vozila se především sůl ze Solnohradska a Bavorska, koření, víno, jižní ovoce i drahé látky, z českých zemí do Bavorska pak chmel, pivo, med nebo kůže. Ve 14. století byl na Solné stezce tak velký provoz, že její části nechal Karel IV. vydláždit. V době největšího rozkvětu se tak do Čech po Solné stezce ročně dostalo ke čtyřem tisícům tun soli, která se ve středověku nepoužívala jen jako dochucovadlo, ale i jako konzervant - nakládalo se do ní maso a ryby.
Úpadek Solné stezky přinesla v 19. století konkurence, ve velkém se totiž „bílé zlato“ dováželo i ze Saska či Rakouska. A pochopitelně také železnice.