Článek
Antimonopolní úřad tak učinil na základě podnětu, který úřad obdržel od náměstka středočeského hejtmana a senátora Marcela Chládka (ČSSD). Uvedl to místopředseda ÚOHS Kamil Rudolecký. Podle Chládka je celý projekt netransparentní.
"Můžeme potvrdit, že ÚOHS uvedený podnět obdržel a bude se jím zabývat. Od zadavatele si vyžádáme dokumentaci k veřejné zakázce," uvedl Rudolecký. Správní řízení, v němž by případně ministerstvu školství mohla hrozit i pokuta, ale zatím úřad nezahájil.
Nepřipravené? Běží podle plánu
Chládek opakovaně tvrdí, že nové maturity jsou nepřipravené a neprůhledné, proto je chce pozastavit a přepracovat. Podle ministryně školství Miroslavy Kopicové ale vše běží podle plánu. Varovala, aby se maturity nestaly součástí předvolebního boje.
Chládek žádá podrobnější prověření nejen soutěže, v níž uspěla Logica Czech Republic, ale i předvýběru externí firmy, která tendr pro ministerstvo připravovala. "Považuji to za netransparentní a zároveň si myslím, že tam dochází k mrhání prostředky ze státního rozpočtu a evropských peněz," prohlásil Chládek v pondělí.
ÚOHS by podle Chládka měl okolnosti soutěže i předvýběru externí firmy prozkoumat, celý proces případně zastavit a zabránit podpisu smlouvy s vítěznou firmou. Chládek chce také uspořádat veřejné slyšení v Senátu a uspořádat ke státním maturitám celorepublikovou petici. ČSSD jednotné maturity kritizuje a požaduje časově flexibilnější standardizované zkoušky.
Maturity i Opencard
Firma Logica Czech Republic má na příštích pět let za 300 miliónů korun zajistit digitalizaci a logistiku zkoušek. "Jsou tam debaty, že vlastně není jasné, komu úplně patří," uvedl dříve středočeský hejtman David Rath na adresu společnosti. Logica je přední světová společnost poskytující služby v oblasti informačních technologií, spolupracovala například s pražským dopravním podnikem na projektu Opencard.
Státní maturity by se měly spustit příští rok na jaře. Jejich příprava stála od roku 2000 celkem 342 miliónů korun. Do roku 2011 pak spolkne ještě dalších 285 miliónů, provoz bude ročně stát čtvrt miliardy. Původně měly začít v roce 2008, pak v roce 2010. Jejich start byl kvůli nepřipravenosti posunut na rok 2011.