Článek
Získal také cenu za nejoblíbenějšího češtináře. Vedle toho se stal Ámosem sympaťákem, kterého volilo asi 15 tisíc diváku na webu kanálu ČT: D.
„Nechápu to,“ byla první slova Lise po korunovaci. „Jednou jsem přišel do třídy, zapisoval do třídnice a tam už ležel papír, potvrzená přihláška do ankety. Žáci totiž na mě podvodem a lstí vyloudili podpis. To děti nikdy nedělejte, to se nedělá! A tak jsem skončil tady,“ zavzpomínal čerstvý Zlatý Ámos.
„Dělám to pro žáky i pro všechny ty, kteří se nedostali do autobusu. Máte malou korunu,“ vzkázal.
Žáci jej přihlásili do ankety zejména kvůli tomu, že jeho přístup k nim je lidský a umí naučit. „Používá moderní přístupy, třeba tablety. Není nudný, pořád vtipkuje, dá se s ním povídat, na nic si nehraje a snaží se napřed naučit, než rozdává známky,“ vyjmenovali jeho svěřenci.
Podle nich vyniká i tím, že je hodnější než ostatní kantoři. „A má rád řízky,“ připomněl jeden z nich. Kuřecí řízek byl obecně jakýmsi leitmotivem celé prezentace Lukáše Lise.
Trojí klání
Porota vybírala mezi šesti finalisty. Kromě Lise šlo o Radku Dlabalovou ze ZŠ Rokycany, Hanu Kolpakovou ze ZŠ Miloše Šolleho v Kouřimi, Pavla Nováka ze ZŠ a MŠ Kameničky, Alenu Šedivou z Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře a Michala Zajíčka ze ZŠ Stěbořice.
Hodnoceni byli ve třech finálových disciplínách. Nejprve se měl učitel originálním způsobem představit. V další disciplíně se ověřovalo, jak dobře žáci svého učitele znají. Žáci a kantoři zvlášť zodpovídali tři otázky, mezi nimiž byl například i dotaz na první polibek z lásky v životě učitele. Porota pak měla posuzovat míru shody.
Třetím a nejdůležitějším bodem klání je volná disciplína, na kterou měla každá třída pětiminutový prostor pro vlastní exhibici.
Ocenění se udělovala ještě v dalších kategoriích. Dětská porota udělila titul Dětského Ámose Michalu Zajíčkovi. Nejoblíbenějším učitelem fyziky byla zvolena Alena Šedivá, cenu za nejlepšího chemikáře si převzal Vladimír Šmahaj a matematikářkou roku se stala Věra Pejčochová z Brna.