Článek
Podle jejího průzkumu mezi 5200 žáky druhého stupně s umělou inteligencí pracuje 41 procent z nich. Desetina uvedla, že každý den, dalších 15 procent ji užívá alespoň několikrát týdně.
Nejoblíbenější aplikací je ChatGPT, v závěsu za ním Snapchat a s ním spojená My AI, která umožňuje vytvářet virtuální rádce a přátele.
„Je potřeba, aby dospělí byli na nástup AI připravení. Je tady spousta skvělých programů, ale děti musí znát i rizika,“ řekla ve středu novinářům metodička prevence Petra Grabačová, která působí ve Scio školách, ale i v řadě veřejných škol.
Na gymnázia se chystá pětina deváťáků
„Děti všechno zkoušejí a testují a prostředí AI je pro ně nesmírně lákavé. Velké množství dětí se neumí začlenit do kolektivu a je pro ně velmi těžké navázat normální přátelské vztahy. Ony selhávají v běžných vztazích a je pro ně těžké najít si kamarády. AI v roli kamaráda je velice lákavým prostředím. To je to první, po čem mohou sáhnout,“ popsala.
Vzestup kyberšikany?
Podle ní jednu skupinu těchto žáků tvoří děti rodičů, kteří jsou až přehnaně pečující. „Tyto děti nejsou úplně schopné se přizpůsobit běžným vztahovým situacím, jako je zklamání či konflikt. A pro ně je pak AI lákavým společníkem, představuje pro ně bezpečné prostředí. Mohou si toho parťáka uzpůsobit a naprogramovat a je to pro ně snazší,“ vylíčila.
Anketa
CES 2024: Konec podvádění a taháků. Studenty pohlídá AI
Další skupinou dětí jsou naopak ty, jejichž rodiče nemají dost času na to se jim věnovat. Pro ty podle Grabačové mohou být virtuální přátelé i přitažlivější než počítačové hry. „Tyto děti jsou ohroženou skupinou a bude třeba s nimi komunikovat, co AI je, nebo není,“ uvedla.
Rizika pak také spočívají v tom, jak některé děti dokážou možnosti aplikací AI využívat. Některé nástroje jsou schopny velmi realisticky vytvořit zesměšňující obrázek, napodobit i hlas, vytvářet texty, které jsou zcela smyšlené, přesto působí věrohodně. V kombinaci s používám sociálních sítí je pak zaděláno na vyšší úroveň kyberšikany.
AI předloží dítěti mnohem lepší sadu otázek, než je ta naše ‚Jak bylo ve škole?‘
„Máme třeba v kolektivu děti, které si zkoušejí svou pozici, moc, co si na druhé mohou dovolit. A v AI si mohou vyzkoušet všechno a pomocí AI si mohou snadno vytvořit fotky nebo mohou o jiných napsat příběhy, které jsou velmi ubližující a vypadají velmi reálně. Slyším z mnoha škol, že to je nejčastější způsob, jak si dnes děti ubližují,“ upozornila Grabačová.
Děti jsou na internetu lovná zvěř. Rizika ale hrozí i dospělým
„V sektě si najdeš kamarády“
Specialista Scio na AI Andrej Novik pak uvedl, že problematické může být i použití aplikace AI coby dobrého rádce.
„Zkoušeli jsme, jak si poradí v krajních situacích. Napřed jsme ji postavili před jasnou situaci, že jsem žák, mám problémy a chci někoho zbít nebo se sebepoškodit. S psycholožkami jsme se shodli, že na to reagovala správně. Dokonce i našla nějaké kontakty, kde hledat další pomoc,“ přiblížil.
CES 2024: Sexy modelka uchvátila internet. Vydělává statisíce, i když vůbec neexistuje
„Ale pak jsme zkoušeli i modely, kdy nejsou situace tak zjevné. Například, že nejsem oblíben ve třídě, v rodině na to nikdo nereaguje a že mě nějaký neznámý pán chce zlákat do sekty. Řekla mi na to, že to je dobře, že budu mít kamarády. To mě zaskočilo,“ dodal.
Podle něj nebude zas tak podstatný problém, pokud žáci a studenti budou kvůli AI podvádět a nechají ji psát eseje pod svým jménem. Problémy do společnosti může vnést mnohem větší.
„Ale také připomeňme, že AI předloží dítěti mnohem lepší sadu otázek, než je ta naše ‚Jak bylo ve škole?‘“ podotkl na závěr.