Článek
ChatGPT nebo jiné nástroje teď nově mohou při psaní bakalářských, diplomových nebo jiných odborných prací používat i vysokoškolští studenti. K přelomovému kroku se od nového akademického roku odhodlala Technická univerzita v Liberci.
Používání umělé inteligence v odborných pracích i ve výuce povolila novou směrnicí rektora. Stanovila ale také podmínky, za kterých k tomu může docházet. Studenti musí použití AI ve své práci uvést a za správnost uvedených informací jsou sami odpovědní.
„Směrnice se k používání AI staví pozitivně. Akceptujeme a podporujeme to. Připadá nám kontraproduktivní to zakazovat nebo omezovat. Naopak je podle nás spíše žádoucí, aby absolvent vysokoškolského studia uměl s těmito věcmi pracovat,“ potvrdil Právu prorektor Technické univerzity v Liberci Pavel Satrapa.
Expert: AI má hodně využití, je ale potřeba pamatovat i na rizika
„Směrnice je obecně zaměřená v duchu: Používejte to podle vlastního uvážení. Zároveň ale máme za to, že je potřeba nastavit pravidla, aby studium bylo pro všechny stále férové,“ dodává. Jedním z nejdůležitějších pravidel nové směrnice je podle prorektora univerzity to, že za výslednou práci, a především za její správnost, odpovídá vždy autor.
Celá práce, nebo jen část
„Umělá inteligence je nástroj a odpovědnost nese ten, kdo ten nástroj používá,“ zdůrazňuje prorektor.
„Všichni víme, že výstupy z těchto prostředků si občas vyloženě vymýšlejí. Takže je odpovědností toho, kdo s tím pracuje, aby ten výstup zkontroloval. Budou-li ve výsledné práci věcné chyby, je to jeho zodpovědnost,“ vysvětluje Satrapa.
Univerzita také požaduje, aby využití AI bylo přiznané. „Buď to bude platit pro celou práci, nebo je možné specifikovat konkrétní pasáže, které mají svůj původ v umělé inteligenci. Pokud tak autor nebo autorka neučiní, může být práce považována za plagiátorskou,“ varuje prorektor.
Vedení Technické univerzity podle něj vedle vydání nové směrnice vyzvalo vyučující, aby do výuky cíleně zařadili úlohy, které směřují k využívání nástrojů umělé inteligence, a upozornili studující na výhody i rizika jejich použití.
Už letos na jaře se vůči umělé inteligenci vymezila také Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. Ta vydala doporučení, které studenty vyzývá k přiznání jejího využití, a rovněž upozorňuje na odpovědnost studentů za výsledky.