Článek
Název Zrcadlení, který expozici uvádí, může představovat jeden z dobře možných konfrontačních pohledů na práce obou výtvarníků. Ač promlouvají v odlišných médiích, reprezentují tito umělci svými vystavenými díly směr současné tvorby, pro kterou je základní premisou pohyb. Pohyb Harudových pláten "v čase", jakožto pokus o zachycení esence inspirace hudbou, v protikladu k pohybu Kitzbergerových Tanečníků "v prostoru", představuje jedinečné propojení těchto mimochodných, ale zároveň neoddělitelných proudění univerzální energie.
Pro pelhřimovského rodáka a absolventa pražské AVU Karla Harudu byla celoživotní vášní a nekonečnou inspirací hudba, která významně spoluutvářela jeho vnitřní obrazový svět. Jeho plátna bychom mohli směle nazvat jakýmisi hudebními partiturami, jež vrženy v náhlém citovém vzepětí na plátno, se pomocí barvy, skrze umělcovu duši a konečně díky emotivně vedenému štětci, zjevují jako grafické zápisy silných duševních hnutí z jemně vybroušených dojmů, přicházejících skrze tóny.
Vystavené olejomalby evokují energický vzlet, jsou definovány svou explozivní barevností a rozmáchlostí formy. Hlavním výrazovým prostředkem je kompozice a barva. Umělec vedle sebe klade nejčastěji odstíny červené, jako symboly ohně, erotična a vzrušení v kontrastech s uklidňujícím azurem. Nejpodstatnějším se však výtvarníkovi jeví, jakým způsobem při malování hledá akordy, harmonie, melodie a řád.
Rožnovský sochař a absolvent bratislavské VŠVU Igor Kitzberger patří mezi vůdčí osobnosti současné kovové plastiky. Jeho dílo je oslavou tvůrčí umělecké práce, která prostřednictvím tradičních postupů vyvěrá z mimořádného citu pro materiál v kombinaci s precizním zvládnutím technik. V centru výtvarníkovy pozornosti stojí v současnosti především volná figura, která umělci propůjčuje absolutní tvůrčí svobodu.
Výrazná, až teatrální řeč těla, gest a mimiky představují nejzřetelnější výtvarné prostředky, kterými k nám autor skrze své vystavené práce promlouvá. Expresivita a vzrušený pohyb ad absurdum vyštíhlených bronzových figur působí jako zjevení, skrze které se umělec snaží zachytit jejich vnitřní podstatu, duševní hnutí a emoce.
Sochařovou touhou po zachycení neustále proměnlivého pohybu v jeho nesčetných modulacích je charakterizována významná část vystavených prací. Jeho Tanečníci mohou být zhmotněním abstraktní podoby duševního světa umělcových postav, které komunikují štíhlou, bohatě modelovanou linií svých těl, jež vinoucí se prostorem s každou změnou perspektivy vytváří novou kompozici. Kitzbergerovy sochy svou materií plně ovládají prostor, vlastním přičiněním se stávají autonomní součástí bytí.
Prodejní výstavu si diváci mohou do Rožnova přijít prohlédnout až do 12. prosince 2015. Poté galerie představí expozici Zimní salón, ve které nabídne sběratelům i široké veřejnosti výběr z toho nejlepšího od autorů, jež zastupuje.