Článek
Komická komorní opera O lovu datlů je jako celek dílem dvou autorů, kněží, mnichů cisterciáků, kteří po celý život spolupracovali jako skladatelé i interpreti na hudebních produkcích v oseckém klášteře – Joachima Crona a Jakoba Trautzla. Cron zkomponoval kantilénové části (árie, duety, sbory) a Trautzl k nim dodal veškeré recitativy.
„Naše uvedení této zpěvohry je limitováno postupem badatelské práce, která doposud neodhalila veškerý původní provozovací materiál. Proto zazní pouhé tři Cronovy árie, pospojované mluveným slovem volně vycházejícím z textů Trautzlových recitativů. Aby byl zachován i hudební profil Jakoba Trautzla, celé dílo začíná hudbou k pantomimě z jeho opery Abrahám," upozornil autor muzikologického zpracování Cronovy opery Jan Zástěra. „Komická opera O lovu datlů je v našem redukovaném podání zakončena Trautzlovým Smyčcovým triem o třech částech, které ji volně propojuje s následujícím dílem, pocházejícím z pera hanáckého autora Josefa Schreiera," dodal.
Schreierova komorní opera Zlatá svoboda pojednává o mírně zhýralém čtyřicetiletém představiteli nižší šlechty z poloviny 18. století, který žije ve svém malém sídle se svým hospodářem. Po dlouhém – v nudě a šedi – ubíhajícím čase staromládeneckého způsobu života se náhle rozhodne bilancovat. Začíná zvažovat výhody a nevýhody své dosavadní existence po boku dlouholetého přítele, jenž pod jeho ochranou před mnoha lety nalezl záštitu a živobytí.
„Co se stane ve chvíli, kdy – jednoho dne – šlechtic odhodlaně oznámí hospodáři svůj zamýšlený odchod, to je dramatickým základem budoucího obsahu děje naší zpěvohry," prozradil režisér inscenace Adam Šmejkal. „Aby však umění zvané divadlo naplnilo svůj pravý smysl – býti zrcadlením bytosti jednoho každého a jeho jedinečného bytí, ponechme konec hry v něžném a mlhavém tajemství… to neznámé a věčně skryté, pro které jedna bytost hledá druhou a pro které ji nenachází," řekl.
„Vystoupení souboru Collegium hortensis pro Reinerovu fresku a jeho zapojení se do benefičního projektu je spolehlivým důkazem, že ani příslušníkům mladé tvůrčí generace není lhostejný osud a hodnota památkového fondu. Příběh barokní fresky Nanebevzetí Panny Marie ze zrušeného valdštejnského hospitalu v Duchcově je natolik působivý, že dovede oslovovat napříč generacemi a my věříme, že jako memento nevratných zásahů 50. let minulého století zůstane i nadále inspirativní pro všechny, kteří se rozhodnou pomáhat ohroženým kulturním památkám," upozornil kastelán duchcovského zámku Marian Hochel.
Benefiční koncert souboru Collegium hortensis se uskuteční ve Valdštejnském sále zámku v Duchcově ve středu 20. června od 19.00 hodin, jednotné vstupné činí 50 Kč. Výtěžek ze vstupného bude věnován do Nadačního fondu Reinerovy fresky. Správa zámku u této příležitosti znovu zpřístupní Pavilon pro Reinerovu fresku. Speciální komentované prohlídky se budou konat v 16.00 a 17.00 hodin.