Hlavní obsah

Značka Wikov je českým Rolls Roycem

Novinky, Leona Roháčková

Wikov Honoratus je vzpomínková akce, kterou pořádá občanské sdružení Industria Wichterlensis na počest zakladatelů továrny Wichterle & Kovaříka. Už druhý ročník přivedl do Prostějova mimo automobilů Wikov i meziválečné krasavce českých značek. Součástí byla výstava spalovacích motorů Wikov.

Foto: Leona Roháčková

Wikov 40 Martina Wichterleho byl oceněn nejlépe renovovaným veteránem roku 2011

Článek

Své zastoupení zde měly i dva vozy, patřící potomku rodu Wichterlů - podnikateli Martinu Wichterlemu, majiteli společnosti na výrobu větrných elektráren a převodovek Wikov Industry. Zatímco luxusní čtyřválcový kabriolet Wikov 35 vlastní již několik let, bílý kabriolet Wikov 40 z roku 1934 převzal z restaurátorské dílny před několika týdny.

Vůz, který byl nalezen v osmdesátých letech na Vyškovsku a prošel rukama několika majitelů, než se ho Martinovi podařilo odkoupit. O jeho historii se toho mnoho neví, zachoval se ale z 90 % v původním stavu. Podle restaurátorů bylo největším oříškem vyrobit střechu, která vozu úplně chyběla.

"Tohle auto má navíc jednu zajímavost, plyn je na prostředním pedálu," konstatoval Stanislav Brácha, předseda pořádajícího sdružení Industria Wichterlensis.

Unikátem byla i luxusní světle zelená limuzína Wikov 70, kompletní replika řadového osmiválce. V letech 1930 - 31 byly vyrobeny pouze tři prototypy, žádný se ale nezachoval. Vratislav Veselý ho vyrobil podle obrázku. "S objemem 3485cm3 a výkonem 70 k při 2800/min šlo o nejsilnější motor Wikov," upozornil hrdý majitel. 

Firma Wikov byla  ve své době největší továrnou na zemědělské stroje, vyráběla například mlátičky, parní stroje, generátory. Zakázková auta začala vyrábět v roce 1924.

"Měli jsme jako první vůbec volnoběžku a synchronizaci, stejně jako centrální mazání na podvozku," vzpomínal tehdejší šéfkonstruktér Wikovu Jan Zahradníček. Luxusním, výkonným a elegantním vozům se záhy začalo přezdívat český Rolls Royce. Dodnes patří ke sběratelským unikátům. 

Výroba osobních vozů Wikov byla definitivně ukončena v roce 1936 pro ztrátovost.

Související témata:

Výběr článků

Načítám