Článek
„Aut v dezolátním stavu evidujeme ve Zlíně dlouhodobě kolem třiceti. Všechna zabírají cenná místa, na nichž by mohly parkovat používané vozy. Jako představitelé samosprávy máme velkou snahu tento problém řešit, jenže sami nemáme rozhodovací pravomoc,“ řekl Běták.
Podle Odboru koncepce a realizace dopravních staveb magistrátu, který z pozice státní správy tuto problematiku řeší, může být vozidlo označeno za vrak jen tehdy, pokud je trvale technicky nezpůsobilé provozu.
„Za trvalou technickou nezpůsobilost lze považovat pouze takovou, jejíž obnovení by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu nebo konstrukce vozidla, což je například chybějící části hnacího agregátu či výrazné poškození karoserie havárií apod.,“ vysvětlil Petr Hlaváč z Odboru koncepce a realizace dopravních staveb.
Většina vozidel, na které občané upozorňují, však podle něj vrakem nejsou a státní správa tedy nemůže zahájit správní řízení. Zákon totiž počítá i se situacemi, kdy může být majitel auta například dlouhodobě hospitalizovaný nebo ve výkonu trestu odnětí svobody.
Podle Bětáka je tento zákon pro efektivní řešení problémů s autovraky zcela nefunkční. „Drtivá většina aut, které označuje pouze za vozidla dlouhodobě odstavená, jsou fakticky vraky, k jízdě sloužit nemohou a majitelé se jich odstavením na parkoviště pouze zbavili. Tak to je a úředníci státní správy by měli najít dostatek odvahy k tomu, aby je za autovraky dokázali označit a tím umožnili jejich odstranění. Bez jejich rozhodnutí to totiž nejde. A proto ročně odstraníme maximálně pár kusů, místo pár desítek,“ mrzí náměstka primátora.
Legislativu se město Zlín snaží změnit prostřednictvím Svazu měst a obcí, jehož je členem, a jehož možnosti jsou v tomto směru větší. Jde však o řešení časově náročné.
Radnice o dlouhodobě odstavených vozidlech ve Zlíně ví. Každé z nich již strážníci městské policie označili samolepkou, která vyzývá majitele k řešení. „Všechna tato auta jsou elektronicky evidovaná a předaná vlastníkům komunikace k řešení. Je to jediná delegovaná pravomoc městské policii k této problematice. Opakovaně předáváme poznatky i s fotodokumentací, naposledy na vyhrazeném parkovišti pod hotelem Sole, kde jsou minimálně čtyři taková vozidla,“ konstatoval ředitel MP Milan Kladníček. Velká většina majitelů těchto aut však na výzvy nijak nereaguje.