Článek
Komunikační uzel Frýdlantské mosty se začal stavět v roce 1977. Velmi složitá stavba byla částečně uvedena do provozu v roce 1983 a do plného provozu v roce 1985.
Byl vybudován dopravní terminál s rozsáhlými podchody na nástupiště zastávek tramvají jezdící od hlavního nádraží směr Mariánské Hory a Poruba. Ve stejném místě tramvaj zabočuje na Vítkovickou ulici. Dnes spojuje Hrabůvku a Dubinu a také Vítkovice, Ostravu Zábřeh a Výškovice. Podchody byly vybudovány tak, aby měly návaznosti na Ústřední autobusové nádraží s možností přechodu přes Místeckou ulici na nádraží Ostrava-Střed.
V současné době jsou nástupiště a zejména podchody ve velmi zuboženém stavu. Dnes jim vévodí špinavá okna, oprýskaný lak a nevhodné, nic neříkající nápisy a vzkazy performerů a jiných výtvarných umělců. Návštěvníci a turisté, kteří do Ostravy přijíždějí, mají opravdu "pěkný" pohled na kulturu cestování městskou hromadnou dopravou.
Podchody, jsou špinavé, zatéká do nich, osvětlení je velmi špatné. Procházet zhruba stometrovým úsekem podchodu na Ústřední autobusové nádraží, zvláště v noci, je o strach.
Proto se vedení centrálního obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, který je jedním ze správců objektu, rozhodlo ve spolupráci s Magistrátem města Ostravy, Dopravním podnikem Ostrava a Ostravskými komunikacemi zajistit jeho základní zvelebení.
Společnou akci čtyř organizací, kterým majetkově podchody patří, převzal organizačně pod "svá křídla" radní Magistrátu města Ostravy pro dopravu Lukáš Semerák.
„Chopil jsem se iniciativy a před několika týdny zkoordinoval všechny spoluvlastníky jednotlivých částí tohoto důležitého přestupního a dopravního uzlu, abychom společně sestavili plán oprav a mimořádné údržby," řekl Lukáš Semerák.
Práce budou postupovat podle plánovaného harmonogramu. Budou zhotoveny nátěry sloupů a zábradlí, oprava dlažby, zkušební čištění stěn.
V červenci se počítá s vyčištěním a opravami odtoků kanálů a doplnění chybějících odtokových mřížek, tím se výrazně zamezí tvorbě kaluží při vydatnějších deštích. Připravuje se mimořádné čištění zašlých a špinavých pochozích ploch, čištění stěn a jejich nátěr.
V srpnu dojde na opravy laviček a jejich nátěr na nástupištích, doplnění chybějících ochranných a roztříštěných skel na nástupištích. V září a říjnu se uskuteční kompletní výměna a doplnění svítidel na nástupištích a v podchodech.
Příkladem může být část podchodu směřujícím ke společnosti Tieto Czech.cz, kde na 30 metrech podchodu je radost se projít.
„Věřím, že nejpozději v polovině října budou nástupiště a podchody v lokalitě Frýdlantských mostů vypadat podobně jako v jiných civilizovaných částech Evropy,” dodal Lukáš Semerák.