Článek
Skvěle popsala život lidu v Podještědí spisovatelka Karolina Světlá. Její Vesnický román je mezi evropskými kritiky považován za jeden z nejlepších románů o venkovském lidu.
Záměr vystavit podještědské lidové odívání vznikal několik let. Jednak měly součásti oděvů obyvatelky českodubského penzionu a jednak se chlubily kroji především členky pěveckého a tanečního souboru Horačky.
Popisem hrdinek z románů a povídek Karoliny Světlé se nadchla Ivana Němečková, členka výboru Sdružení, která vytvořila patnáct panenek v odpovídajícím oblečení. Některé členky se chlubily, že mají doma zasuté v šatníku či truhle části oděvů svých předků z doby meziválečné. Podporu Sdružení poskytla liberecká knihovna a díky úsilí řadě členek bylo možno výstavu uskutečnit i třeba došitím chybějících částí oděvů.
Účastníky vernisáže zaujala přehlídka bohatě zdobených krojů, které předvedli aktéři spolku Horačky s komentářem umělecké vedoucí souboru Ivany Rozkovcové. Zajímavé bylo vystoupení předsedy Milana Pavlů v dramatické scénce s žákem Václavem Heršálkem z románu Kantůrčice. „Dědeček Podhájský“ – předseda Sdružení Milan Pavlů vysvětluje „Jeníkovi“- Václavu Vaňkovi pranostiky, tak jak je popisuje Karolina Světlá v uvedeném románu.
Na všech velkých šesti exponátech lze sledovat formu lidového odívání z doby meziválečné. Oděvy byly členkami sestaveny tak, aby obsahovaly části přibližně z roku 1930, ale také podle předloh ušité ze současnosti, tak jak některé z nich používají soubory v Podještědí. Komentované oděvy souboru Horačky byly slavnostní a modelky uvedly oblečení i v detailech až na košilky.
Ztvárnění hrdinek do v románech popsaného oblečení volila Ivana Němečková velice důkladně, aby zachytila jedny z nejzajímavějších osobností, jak o nich psala Světlá. Nejvýznamnější postavou je bezesporu Sylva, služka z Vesnického románu, jejíž mladistvost a přitom zkušenost ze života je vyjádřena jednoduchým a praktický oblečením. Sylva proti hříchu lásky odchází do kláštera.
Vedle ní je figurína Frantiny ve svatebním šatě, který ji znázorňuje před setkáním s ženichem Apolínem. Podle románu Frantina chodí zbytek života v šatech potřísněných krví Apolína, kterého před sňatkem zavraždila. Poté byl svatební šat potřísněn krví, ale to model nezachycuje.
Zajímavě jsou pojaty i ostatní figuríny, například Anežky, která zachraňuje milence před potupou společnou sebevraždou. Panenky nabízejí pohled na hraběnku Reginu, zemanku Dalenu nebo i prostá děvčata z Podještědí jako byla Bórinku z Černé divizny, či Enefu, Karlu, výjimečnou postavu z povídky Lesní panna.
Výstava lidového odívání v Podještědí potrvá do 28. března.