Článek
Profesor Václav Matoušek
Pedagog a sbormistr, zasvětil celý život učitelství a sborové hudbě. Na pedagogické škole vytvářel v rámci výuky hudebně-literární pásma.
„Byl to takový Národní buditel,“ řekla Tatjana Tláskalová, ředitelka ZUMŠ Vlachovo Březí a organizátorka festivalu.
MSFHR měl být jednorázová akce
Festival se konal poprvé v roce 1999 na počest nedožitých 90. narozenin již zmíněného rodáka z Vlachova Březí. Podle slov Tatjany Tláskalové měl být první ročník jednorázovou akcí. Festival se však dočkal takového úspěchu, že se příští rok konal znovu a letos oslavil 10 let.
Stěžejní důvody takové odezvy jsou prý tři. Festival je i soutěžní, sbory si zde mohou vystoupení konfrontovat s jinými soubory i porotou. Dalšími aspekty je Závěrečný koncert s prachatickým orchestrem Pošumavská komorní filharmonie a festivalová dramaturgie zaměřená výhradně na hudební romantismus. Pěvecká uskupení mají možnost doplnit si repertoár o skladby jiných sborů. Dramaturgie se každý rok mění, a tak je vždy na co se těšit.
Součáští festivalu je pietní akt k poctě prof. Matouška, na němž promlouvají jeho nejbližší známí a přátelé.
Sborový ateliér a doprovodný program
Letošní festival nebyl soutěžní, jednou za dva roky se koná „pouze“ jako sborový ateliér. Pěvecké soubory společně nacvičují pod vedením dirigenta Pošumavské komorní filharmonie Karla Haymanna a prof. Jana Kasala skladby hudebních velikánů, jež předvedou na závěrečném koncertě.
Tři ze 6 zúčastnivších se sborů zazpívaly i samostatně. Takto se představili Canto z Vimperka, Záboj z Pelhřimova a pacovský Slavík. Na závěr zazněly společně nacvičené písně zakončené Händlovo Halleluja z opery Mesiáš.
Festival provázela fotografická vernisáž věnovaná romantismu. Kromě vernisáže bylo možné navštívit i doprovodný hudební program.